De vraag van Monic Slingerland

Wie heeft nog een leuk idee voor de leegstaande winkels?

Koffietentje, fotobehang, pop-upzaak, voor lege winkels wordt van alles bedacht. 

Vanaf een afstand is het een winkel waar je graag naartoe wilt. Je ziet mensen, en op de achtergrond leuke spulletjes. Maar het is nep. De etalage is niets meer dan fotobehang, geplakt op de ruit. Een manier om leegstand te verdoezelen.

Afgelopen jaar stonden zo’n 6500 winkels langere tijd leeg in Nederland, vooral in middelgrote steden. Weer iets meer dan voorgaande jaren. Deze week werd bekend dat het slecht gaat met kledingzaken Didi, Steps en Promiss. Samen goed voor 135 winkels. Van Steps en Promiss gaan zo’n 50 zaken dicht, van Didi blijven ze voorlopig open. Maar hoe dan ook komen er weer lege etalages bij.

Een broodje eten kan niet digitaal

Wat te doen met die lege panden? Het ligt het meest voor de hand om er een koffietentje of lunchroom in te beginnen. Koffiedrinken of een broodje eten kan immers niet digitaal. Maar er is een grens aan het aantal horecagelegenheden. Wonen dan? Er is immers een schreeuwend tekort aan betaalbare en dus niet al te grote woonruimte.

Dat was dan ook de veelgehoorde reactie, toen bekend werd dat de panden van V&D vrij zouden komen, na het faillissement. En nu ook, met de stadspaleizen van Hudson’s Bay. Hoeveel jongeren kunnen daar wel niet terecht, in zo’n enorm pand? En toch is dat nauwelijks gebeurd. In 2018 zijn nog 2000 winkelpanden verbouwd om ze een andere bestemming te geven. Maar vorig jaar veel minder, maar 600.

Wat is het bezwaar? In grote panden zoals van de voormalige V&D kunnen alleen tegen de buitenwanden aan woningen gebouwd worden. Woningen in het midden van een pand zouden geen buitenlicht krijgen. Dat mag niet meer, gelukkig. Om van een winkel een woning te maken is een verbouwing nodig, en dus geld en mensen. Maar ook heeft het voor de eigenaren van een winkelpand nogal eens vervelende financiële gevolgen om de bestemming te wijzigen of het pand te verhuren of te verkopen. Vandaar dat zij, in de hoop op betere tijden, soms kiezen voor een creatieve oplossing. Het etalage-fotobehang bijvoorbeeld.

Grappige hebbedingen

Of een pop-upwinkel, waarmee er wat meer leven komt in de winkelstraat. Heel geschikt voor winkels met dingen die eigenlijk overbodig zijn en die je maar eens in je leven koopt – grappige hebbedingen voor in de woonkamer bijvoorbeeld. Na twee maanden is het nieuwtje eraf, en verkast de zaak naar een ander leeg pand en een andere stad. Ik zag ook een etalage met grote foto’s, portretten, landschappen en nog meer. Kennelijk exposeerde een fotograaf daar. Een stuk leuker dan fotobehang. Rasoptimisten zullen zeggen dat ‘we’ over een tijdje genoeg hebben van dat webwinkelen en weer onze nieuwe kleding en schoenen eerst willen passen voor we ze kopen. En dat ook andere stenen winkels weer gevuld zullen worden zoals ze bedoeld zijn, ooit. Ik geloof daar niet in. Volgens mij is het hard nodig om te bedenken wat er het best met de leegstaande winkelpanden kan gebeuren. Moet de gemeente de eigenaars uitkopen, zoals ook met de varkensboeren in Noord-Brabant? Een ‘warme’ bestemmingswijziging dus?

Wat zou u doen met die lege winkels? Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar  lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Monic Slingerland is chef van de opinieredactie. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden