OpinieWerkgevers

Werkgevers, toon wat meer solidariteit

Sommige bedrijven maken keiharde keuzes tijdens deze crisis. Tom van der Lubbe roept op om meer aan werknemers en klanten te denken. 

Covid-19 heeft een grote invloed op ons allemaal. Behalve de angst voor besmetting, zijn mensen ook bang om hun baan of bedrijf te verliezen. Werkgevers hebben de taak een veilige omgeving te bieden, maar juist nu laten veel van hen zich van hun slechtste kant zien. Hoe kan het dat zoveel gerenommeerde werkgevers niet begrijpen wat hun maatschappelijke functie is, zeker in tijden van crisis?

Hoe anders is dat bij burgers onderling. Solidariteit is het ‘nieuwe normaal’. Gewone burgers die briefjes op de deur van hun oudere buren doen, waarop ze aanbieden boodschappen te doen. Of mensen die via sociale media kinderopvang aanbieden aan dorp- of stadsgenoten die in de zorg werken. De coronacrisis brengt bij veel mensen een vorm van solidariteit naar boven. Vaak kennen ze de mensen voor wie ze hulp aanbieden niet eens. Waarom? Omdat iedereen aanvoelt dat je elkaar in deze tijden gewoon helpt, daar waar je kunt.

Het ware gezicht laten zien

Zo niet in grote delen van het bedrijfsleven. Al vanaf het begin van de coronacrisis laat een aantal Nederlandse bedrijven haar ware gezicht zien. Zo deelde de Bijenkorf in een brief aan haar leveranciers doodleuk mee dat ze haar betalingstermijnen heeft verlengd naar een ongekende 150 dagen. In normale tijden is het al onvoorstelbaar dat je zo lang moet wachten op betaling voor producten die je geleverd hebt, maar in crisistijden kan het je echt de kop kosten.

Ook John de Mol, toch goed voor een vermogen van meer dan 2,5 miljard euro, was er als de kippen bij. Nog voordat de crisis echt begonnen was, deelde hij zonder enige vorm van gêne mee dat hij hard zal ingrijpen en dat ‘draconische maatregelen’ zullen volgen. Hoe heet het: ‘in tijden van nood leer je je ware vrienden kennen’?

De zwaarste lasten

Hoe komt het dat de een na de andere gerenommeerde werkgever niet begrijpt wat fatsoen is? We hebben toch geleerd dat je rekening moet houden met een ander en dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dienen te dragen en niet omgekeerd.

Gelukkig zijn er ook bedrijven die het anders doen. Een mooi voorbeeld is Patagonia. Meteen bij het uitbreken van deze crisis maakte dit kledingmerk voor buitenactiviteiten duidelijk dat het ál het personeel doorbetaalt, terwijl Patagonia wel alle winkels en kantoren sluit. Voor het bedrijf is dit de enige reactie die het zich kan voorstellen. Voor de mensen zorgen, maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen en dit als onderdeel van zijn bestaansrecht zien.

Bedrijven die hun eigen medewerkers in tijden van nood op nummer één zetten, zijn na een crisis doorgaans succesvoller dan hun concurrenten. Dat betekent dat Patagonia hoogstwaarschijnlijk succesvoller zal zijn dan Adidas, dat dacht dat ze kon besluiten de huur voor haar winkels voorlopig niet meer te betalen. Het schoot de klanten van Adidas in het verkeerde keelgat. Adidas moest door het stof en verontschuldigde zich. Maar of de klanten dit totale gebrek aan solidariteit weer snel vergeten zijn?

Hufterig gedrag

Wat is de les die je hieruit kunt trekken? Verplaats je in je medewerker, in je klant, in je leverancier, en wees je ervan bewust dat fatsoen beloond wordt. En omgekeerd: hufterig gedrag kan je merk kapotmaken.

Toch zie ik in Nederland nog weinig grote bedrijven opstaan en het goede voorbeeld geven. Een uitzondering is wellicht Unilever, dat aankondigde de komende drie maanden geen medewerkers te zullen ontslaan. “We beschermen iedereen die voor ons werkt in deze moeilijke tijd.” Iedereen roept het hardst dat de overheid voldoende financiële middelen ter beschikking moet stellen om bedrijven te redden. Waarom heeft VNO-NCW nog niet opgeroepen om de uitkering van dividenden aan de aandeelhouders op te schorten en in te zetten om ontslagen te vermijden? Laat de samenhorigheid die burgers elkaar tonen een voorbeeld zijn voor werkgevers. Wees solidair, behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.

Wat staat er op jouw briefje en hang je het briefje in je bedrijf op? Wie zet jij op één? Roep gezamenlijk op tot solidariteit en meld je net als andere bedrijven aan op WieZetJijOpEen.nu.

Lees ook:

Noodhulp of niet, vakbonden zien steeds meer flexkrachten op straat staan

Dat flexibele arbeidskrachten zijn meegenomen in de noodplannen van het kabinet lijkt niet voldoende. Flexkrachten vliegen er in  veel sectoren uit of vallen tussen wal en schip, zeggen vakbonden. 

Koolmees over de gaten in het noodpakket: ‘We kunnen niet iedereen gelukkig maken’

Het kabinet overweegt  het noodpakket uit te breiden voor flexkrachten en seizoensbedrijven. Maar minister Koolmees belooft nog niks.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden