ColumnAbdelkader Benali

Welke overmoed bracht de kosmopolitische Sigrid Kaag naar de polder?

Voor een remonstrantse kerk, in dit geval Vrijburg in het chique Amsterdam-Zuid, zijn er opvallend veel moslims in het gebouw. Ze zijn dan ook niet gekomen voor een preek van predikant Joost Röselaers. Een gemêleerd gezelschap Nederlanders is gekomen om te luisteren naar het verhaal van een mogelijke nieuwe herder van Nederland, Sigrid Kaag. 

Ze presenteert zich deze avond niet als minister maar als potentiële lijsttrekker van D66, waarna de weg naar het premierschap – deo volente en insjallah – openligt. Of God het wil of niet, het samengedromde publiek ziet haar al op de trappen van Paleis Noordeinde staan, als de eerste vrouwelijke premier van Nederland.

Coronaprotocol indachtig zitten de negentig man publiek op respectabele afstand van elkaar klaar voor het gesprek met Kaag. Voordat ze het woord krijgt, leidt predikant Röselaers, zelf ook van D66, de avond in. Hij benadrukt dat er tot zijn grote vreugde binnen zijn eigen partij onbevangener wordt gesproken over religie: “Lange tijd was dat not done binnen de partij. Een actieve D66’er, hij overleed een paar jaren geleden, kwam hier regelmatig op zondag. Hij vertelde mij eens dat zijn meest heftige coming-out was binnen D66 vertellen dat hij een trouwe kerkganger was”, zegt hij.

Sigrid Kaag vertelt dan over de stilte die haar aangenaam treft wanneer ze een kerk bezoekt. Zelf van ­katholieken huize legde ze bij haar aantreden als minister de eed af op de Bijbel.

Ik raadde haar aan om zo snel mogelijk de koffers te pakken

Ikzelf heb met enige verbazing haar terugkeer in ­Nederland gevolgd. Welke overmoed bracht deze kosmopolitische vrouw naar de polder? Vorige jaar interviewde ik haar in debatcentrum De Balie en toen ver­telde ze dat haar kinderen vanwege hun Palestijnse ­achternaam vaak te maken krijgen met discriminatie. Dit stond nog los van het wantrouwen dat ze ontmoette rond haar huwelijk met een Palestijnse man. Ik raadde haar toen aan om zo snel mogelijk de koffers te pakken.

In de kerk is er niet genoeg tijd voor alle vragen die gesteld moeten worden. Ik zie twee dingen. Een politica die misschien wel een nieuwe tijdgeest vertegenwoordigt, post-corona wordt gezocht naar een gevoel van burgerschap waarin nieuwe Nederlanders en de jeugd zich vertegenwoordigt voelen. Kaag vertegenwoordigt met haar persoonlijke verhaal de pluriforme identiteit. Een jongen die gevlucht is, vraagt aan Sigrid Kaag wie zij over vijf jaar naast haar ziet staan; met wie gaat zij haar leiderschap delen?

Bij het beantwoorden van die tweede vraag zie ik een Kaag die nog haar weg moet vinden in de Nederlandse debatcultuur. Ze is bedachtzaam, soms wat weifelend, alsof ze moet zoeken naar de juiste woorden bij het juiste moment. Vlot praten in de Hollandse klei vergt oefening. Pas bij het doorvragen veert ze op en wordt ze persoonlijker. Van de wereld van de diplomatie, waarin je woorden gebruikt om niet te zeggen wat je voelt, naar de wereld van het campagne voeren, waarin om de gunst van de kiezer te winnen het gevoel voorrang heeft op de nuance.

“Als ik straks moet kiezen tussen een vrouw naast me of iemand met een vluchteling-achtergrond, dan kies ik voor de vluchteling”, beantwoordt ze de vraag. De vragensteller glimt bij het antwoord.

Een dag later wordt er in de Tweede Kamer gestemd over de motie over het opnemen van vijfhonderd vluchtelingkinderen die op de Griekse eilanden vastzitten. De motie werd verworpen. De partij van Sigrid Kaag trok haar steun in.

Abdelkader Benali (1975) is schrijver. In 1996 debuteerde hij met ‘Bruiloft aan zee’, in 2003 won hij de Libris Literatuur Prijs voor zijn roman ‘De langverwachte’. Om de week schenk schrijft hij voor Trouw een column. Lees ze hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden