Commentaar

We moeten meer met de fiets en het ov naar het werk

Beeld ANP

Het was een van de teleurstellingen van het Nationaal Klimaatakkoord dat twee maanden geleden werd gepresenteerd. De klimaattafel voor ‘mobiliteit’, waar bedrijven, milieuorganisaties en overheden praatten over het verminderen van de CO2-uitstoot van het verkeer in 2030 leverde weinig concrete maatregelen op.

Wel concreet, gelukkig, zijn de maatregelen waarmee steeds vaker grote bedrijven de CO2-impact van hun woonwerkverkeer trachten in te perken. Energiedistribiteur Alliander, ABN Amro, bouwonderneming Strukton en de Volksbank (SNS, ASN): ze bieden hun personeel niet meer automatisch een leaseauto aan, maar kiezen, als het even kan, voor ov-jaarkaarten.

En VodafoneZiggo doet, nu het verhuist naar één groot onderkomen pal naast Utrecht CS, in een klap 500 leaseauto’s de deur uit. Vrijwel het voltallige kantoor- en winkelpersoneel krijgt daarvoor een ov-jaarkaart terug, waarmee de de telecom-kabelgigant 30 tot 35 miljoen autokilometers denkt te kunnen schrappen. Al deze bedrijven zijn lid van Anders Reizen, een soort kennisnetwerk van werkgeversorganisatie VNO/NCW, maar ook Natuur & Milieu, de NS en de Rijksoverheid, dat het autoverkeer wil terugdringen ten gunste van fiets en ov.

Dat de ondernemingsraden van VodafoneZiggo in principe al akkoord zijn met de nieuwe vervoersplannen is een belangrijk signaal. De leaseauto, decennialang toch zeer populair bij werknemers, verliest aan glans. En dat is verklaarbaar, gezien de overvolle wegen en parkeerproblemen. Het openbaar vervoer is dan een mooi alternatief. Jongeren hechten bovendien niet meer zo aan bezit, ze delen auto’s liever, blijkt uit onderzoek.

Dat deze omschakeling van particulier naar openbaar vervoer zich bij deze grote bedrijven vrijwel rimpelloos heeft voltrokken, schept mogelijkheden, ook voor andere ondernemingen. Het wordt tijd dat die gaan onderzoeken wat zij kunnen doen om het woonwerkverkeer en het zakelijk verkeer aan te pakken. En wat de alternatieven zijn. Een duwtje in de goede richting, zoals een bonus voor de ov-reiziger/fietser en rekeningrijden voor wie toch met de auto komt, moet daarbij bespreekbaar zijn.

Natuurlijk kan niet elk bedrijf zich een toplocatie vlak naast Utrecht CS permitteren. Maar de vanzelfsprekendheid waarmee werknemers met een auto naar hun werk gaan, moet ter discussie worden gesteld. Bedrijfsterreinen, die nu nog vaak lastig of helemaal niet te bereiken zijn met het ov, worden misschien beter bereikbaar als wordt samengewerkt aan alternatieven. Het wordt tijd voor nieuwe vervoersplannen. Het zou een mooi en concreet voorzetje kunnen zijn voor het later dit jaar te sluiten Nationaal Klimaatakkoord. Want dat de CO2-uitstoot door mobiliteit kan worden aangepakt, is wel duidelijk.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Lees in dit dossier meer commentaren. 

Lees ook:

Wie krijgt straks de rekening van het Klimaatakkoord?

Voorzitter Ed Nijpels presenteerde de contouren van een Klimaatakkoord. Wat kosten alle milieuplannen? En wie betaalt? Het komende half jaar gaat het getouwtrek hierover door.

Het Nationale Klimaatakkoord: nog geen reden voor een feestje

Tientallen milieuorganisaties, overheden en bedrijven kropen de afgelopen maanden steeds weer samen om het belangrijke Nationale Klimaatakkoord te kunnen sluiten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden