Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Waarom wachten met de aanschaf van een elektrische auto?

Opinie

Rudi Thomas

Tesla Model 3 auto's wachten bij de fabriek van het bedrijf in Fremont, Californië om afgeleverd te worden. © REUTERS
Opinie

Rudi Thomas rijdt al bijna twee jaar elektrisch. Hij laadt zijn Renault Zoe op met zijn eigen zonnepanelen. Het is voordelig en plezierig, dus waarom zou je nog wachten met de aanschaf van een elektrische auto, zo redeneert hij.

Kennelijk zijn wij een van de weinige particulieren met een volledig elektrische auto (Trouw, 29 december). Natuurlijk hadden we een jaar moeten wachten met de aankoop van onze Renault Zoe in het voorjaar van 2016. Nu wordt de Zoe met een twee keer zo sterke accu geleverd en kan hij 300 echte kilometers in de zomer rijden (in de winter is de actieradius kleiner, red.). De onze haalt niet meer dan 160 kilometer in de zomer, maar deze maand kunnen we de accu omwisselen om voortaan fluitend door ons hele kikkerland te rijden.

Lees verder na de advertentie

Toch hebben we geen spijt van dat jaar eerder instappen. We zijn de stress van 'halen we het' kwijt. We zijn de langere ritten beter gaan plannen qua rijsnelheid en laadtijd onderweg. Je treinreis plan je toch ook, inclusief wacht- en overstaptijden. Voor ons staat laden langs de snelweg vaak gelijk aan een kop koffie. Daarna kunnen we verder.

We laden de auto op met onze eigen zonnepanelen en rijden altijd volgeladen weg, dat kunnen veel fossiele rijders niet zeggen.

Wat de rijkosten betreft: wij laden met onze eigen zonnepanelen, die inmiddels bijna afgeschreven zijn. We rijden altijd volgeladen weg. Dat kunnen de meeste fossiele rijders niet zeggen, ze moeten dan soms in alle haast ook nog even snel tanken. Inclusief afschrijving laden we inmiddels gratis.

Voordelig

80 procent van onze reisafstand is lokaal of regionaal en kunnen we met 'eigen stroom' makkelijk voorzien. De resterende 20 procent laden we bij laadpalen, die zeker in stedelijke gebieden overal staan, en bij Fastned-laadstations langs de snelwegen. Ideaal. Die 20 procent actieradius moeten we uiteraard betalen voor ongeveer 40 cent per kilowatt. Dat is voor ons ongeveer 5 euro per 100 kilometer. Onze Zoe vonden we redelijk betaalbaar, mede omdat de accu kon worden geleased. Dat kost ons wel 1000 euro per jaar of 7 cent per kilometer! Verder geen wegenbelasting en geen onderhoudskosten. Waarom nog wachten?

Topervaring

Dan nog even de rijstijl; je basishouding is rustig en relaxed rijden; gelijkmatig optrekken en op de motor afremmen. Wij vinden 110 kilometer per uur op de snelweg zeer ontspannen rijden. Maar de Zoe kan ook met 140 inhalen en als het nodig is voor het stoplicht altijd als eerste weg. Vrijwel geluidloos rijden, 's zomers de vogels horen fluiten en met de zware accu als bodemplaat als een blok op de weg liggen: elektrisch rijden is een topervaring, en je helpt de lucht schoner te maken voor velen. Mag dat volgens de theoretische berekeningen dan 10 procent extra kosten?

Wie volgt?

Lees ook:

Buiten de zakelijke markt rijdt er geen kip in een echt elektrische auto
Zo maakt Nederland zich klaar voor het einde van de benzine-auto
Rijden we straks allemaal elektrisch?


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

We laden de auto op met onze eigen zonnepanelen en rijden altijd volgeladen weg, dat kunnen veel fossiele rijders niet zeggen.