OpinieElektrische auto

Waarom moet een elektrische auto 180 km per uur kunnen rijden? Wat is daar duurzaam aan?

null Beeld

De auto-industrie zet nu wel in op elektrische auto's, maar niet op minder vermogen en lagere snelheden. Als het om duurzaamheid gaat, is daar nog een wereld te winnen, legt mobiliteitshistoricus Vincent van der Vinne uit.

Vincent van der Vinne

Om het autorijden te verduurzamen ontwikkelt de auto-industrie steeds meer elektrische auto’s. Maar dit streven naar vervanging van de benzine- of dieselauto door een elektrische auto leidt nog steeds onvoldoende tot duurzamere automobiliteit. Want bij het ontwikkelen van nieuwe elektrische auto’s gaat men voort op de weg van de conventionele auto. En die is nog steeds niet duurzaam. Laat me dit illustreren aan de hand van voorbeelden.

Als we auto’s van eind jaren zeventig, begin jaren tachtig vergelijken met die van nu, zien we grote verschillen. De gemiddelde auto is veel groter geworden. Maar wat we aan de buitenkant niet kunnen zien, is dat ook het vermogen van de motor groter en de maximaal haalbare snelheid hoger is geworden.

Topsnelheden

Bij sommige modellen en marktsegmenten is die ontwikkeling heel duidelijk te zien. De ‘langzaamste’ Volkswagen Golf uit 1980 had een vermogen van 50 pk en een topsnelheid van 140 km per uur. De snelste Golf van destijds, de GTi, had 110 pk en een topsnelheid van 180 km per uur. Nu heeft de langzaamste Golf een vermogen van 85 pk en een topsnelheid van 180 km. De snelste versie heeft nu 228 pk en de topsnelheid is begrensd op 250 km per uur.

De laatste prestaties komen overeen met die van de snelste Porsche 911 uit 1980, de 3.0 Turbo. De snelste Porsche 911 heeft nu een vermogen van 515 pk en een topsnelheid van 340 km per uur. Het vermogen van deze hedendaagse Porsche is op zijn beurt weer net zo groot als dat een racewagen waarmee Ferrari in 1980 deelnam aan de Formule 1-wedstrijden.

Hoewel men al in 1980 bijna nergens ter wereld op autosnelwegen harder mocht rijden dan 130 km, ontwikkelde de automobielindustrie steeds snellere en sterkere auto’s. Meest extreem zijn, behalve sportwagens, de grote SUV’s, die topsnelheden kunnen halen van 250 km. Hoe groter het vermogen en hoe hoger de topsnelheid, des te zwaarder en meer solide de auto moet worden gebouwd en des te hoger het brandstofverbruik is. Deze ontwikkelingen leidden daardoor tot verspilling van grondstoffen en energie (en mensenlevens).

Wie denkt dat de elektrische auto met het verleden breekt, komt bedrogen uit. Er worden nu al tientallen elektrische auto’s gemaakt met een vermogen van meer dan 300 pk en topsnelheden van 180 km per uur of hoger. Sommige personenauto’s hebben zelfs een vermogen van ruim 400 pk. Zelfs bij maximaal toegestane snelheden van 100 tot 130 km vergen deze auto’s per afgelegde kilometer een dubbele hoeveelheid energie als bijvoorbeeld een Tesla Model 3.

Racecircuit

De wedloop om de hoogste prestaties gaat onverminderd door. Op het racecircuit de Nürburgring strijden Tesla en Porsche om het vestigen van de snelste ronde. Op websites zoals die van de ANWB is te lezen welke auto’s het snelst kunnen accelereren. Terwijl het klimaat een wereldomvattend probleem is geworden dat om wereldomvattende oplossingen vraagt, worden opnieuw auto’s gemaakt die een onevenredig groot beslag leggen op schaarse metalen en in het gebruik veel energie vergen. Waarom zouden we het ontwikkeltraject dat zulke auto’s voortbrengt moeten voortzetten?

De ontwikkeling, fabricage en verkoop van onzuinige elektrische auto’s staat in contrast met andere ontwikkelingen in de maatschappij. Koelkasten, wasmachines, enzovoorts worden steeds energiezuiniger gemaakt. In het verleden is de verkoop van sommige lampen, zoals de conventionele lampen van 60 watt, verboden omdat deze te veel energie verbruikten.

Aan de verkoop van benzine- en dieselauto’s worden eisen gesteld ten aanzien van het brandstofverbruik, vertaald in de uitstoot van CO2. De auto-industrie wordt gedwongen de gemiddelde uitstoot van CO2 te minderen door het brandstofverbruik te verlagen. Waarom kan er dan geen beleid komen ten aanzien van het energieverbruik van elektrische auto’s, te beginnen met de meest energieverslindende?

Zuinige elektrische auto’s

Juist nu de transitie in de automobiliteit begint, is het verstandig om niet alleen benzine- en dieselauto’s te vervangen door elektrische, maar om ook andere veranderingen in gang te zetten. De industrie zou zich moeten richten op zuinige elektrische auto’s, die efficiënter met grondstoffen en energie omgaan.

Als richtlijn in het ontwerp van auto’s zou er een maximaal toegestane snelheid moeten zijn van bijvoorbeeld 130 km per uur en auto’s zouden daarop moeten worden begrensd. De ernst van de klimaatproblematiek vraagt om veranderingen en niet alleen om een vervanging van de conventionele auto.

Lees ook:

Porsche wil – ook elektrisch – vooroplopen

Met de prestaties zit het wel snor. De topsnelheid is 260 km/u, ietsje sneller dan de snelste Tesla S. Sprinten is alsof je jezelf afvuurt als kanonskogel: binnen 10 seconden rijd je al 200 kilometer per uur (!) in de Taycan Turbo S.

Subsidie op elektrische auto werkt totaal averechts

Toen duurzaamheid werd gepionierd door weinig kapitaalkrachtige idealisten, zag je nog veelbelovende initiatieven. De huidige elektrische auto is niet innovatief, maar juist heel primitief, stelt Chris Zijdeveld, consultant energie, milieu en duurzaamheid.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden