Brief van de hoofdredactie Cees van der Laan

Waarom de krant altijd blijft veranderen

Als je iets wilt veranderen aan de krant, moet je ­oppassen, heb ik inmiddels door schade en schande geleerd. Er zijn altijd lezers die veranderingen niet op prijs stellen. Soms om goede redenen en soms ­omdat ze alles bij het oude willen ­laten. Toch moet het van tijd tot tijd, om de leesbaarheid te vergroten, te ­innoveren of om te komen tot een ­betere doelmatigheid.

Vanaf maandag zien de tv-pagina’s er anders uit. We voegen drie extra zenders toe aan het dagelijkse overzicht, te weten SBS 9, Fox en Comedy Central. Er verdwijnen geen zenders en zeker geen Duitse zenders. Toen we in 2015 een restyling van de nieuwskrant en de Verdieping introduceerden was het voor het overzicht en de vormgeving prettiger om een paar zenders te schrappen. Dat werden tot verdriet van onze lezers in het oosten van het land ARD en ZDF. In tientallen brieven en mails vroegen lezers onze beslissing te heroverwegen. De Duitse zenders keerden terug.

Dezelfde ophef veroorzaakte destijds het terugbrengen van het aantal puzzels, waaronder de sudoku, terwijl er op zaterdag juist een uitbreiding van de puzzels was.

Van links naar rechts

Ik denk dat met een uitbreiding van het aantal zenders de kritiek zal meevallen, al kun je ongetwijfeld een discussie beginnen over de vraag waarom je wel SBS 9 of Comedy Central erbij plaatst en niet bijvoorbeeld cultuurzender Arte, waar we soms bij bepaalde programma’s wel naar verwijzen in de ‘tv selectie’. De keuze is tot stand gekomen in overleg met Het Parool en de Volkskrant, waarmee we in hetzelfde pand zitten in Amsterdam.

We hebben besloten de zenderoverzichten gezamenlijk te produceren, omdat dit goedkoper is. Dit betekent wel dat de drie kranten hetzelfde zenderoverzicht hebben. Het gevolg is dat onze tv-recensenten Bas & Bos verhuizen van de linker naar de rechterpagina en niet zoals nu op twee ­kolommen, maar op drie kolommen worden afgedrukt. De eetrubriek verhuist naar de servicepagina met de puzzels en het weer. Mijn ervaring is dat de aanpassingen snel wennen en dat men al snel vergeten is hoe de ­pagina’s er oorspronkelijk uitzagen.

Veranderingen aan vorm en inhoud van krant en site vormen een continu proces. Een steeds maar ronddraaiend wiel, heb ik op deze plek weleens ­betoogd. Eind juni introduceerden we onze nieuwe site en de Editie voor de tablet. Met succes. We kregen deze maand de eerste prijs voor beste nieuwswebsite van het jaar. Iets waar we met zijn allen trots op zijn.

Ons columnistenfestival in Utrecht

Belangrijker is dat we meer lezers bereiken en meer betalende klanten. Dit jaar groeit het aantal betalende klanten met ruim 2 procent naar iets boven de 113.000. Het begrip klanten heeft het oude begrip oplage vervangen, omdat dit niet meer de lading dekt. Mensen sluiten in toenemende mate digitale abonnementen af of mengvormen van digitaal en papier. Vandaar.

Ook volgend jaar zullen er veranderingen komen. Wim Boevink schreef dat hij tussen zijn oogharen door zijn pensioen zag naderen en datzelfde geldt voor zijn evenknie Rob Schouten. Daardoor zal op termijn de achterpagina van de Verdieping er ook weer anders uit gaan zien. Beiden zullen op een of andere wijze wel aan de krant verbonden blijven, verwacht ik.

Wim Boevink is vanmiddag aanwezig bij ons columnistenfestival in de Utrechtse Nicolaïkerk. Het is de eerste keer dat we een bijzondere ­bijeenkomst rond onze columnisten organiseren en dat geeft goed aan hoe belangrijk zij zijn voor de krant en ­onze lezers. Wellicht tot vanmiddag.

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden