OpinieCorona-aanpak

Waar blijft de Nederlandse inventiviteit in de aanpak van de coronacrisis?

null Beeld

Nederland was altijd een ondernemend land. Maar waar blijft de ondernemingszin bij de aanpak van het coronavirus? Die lijkt wel in lockdown, vindt techondernemer Eelco van de Wiel.

Nederland laat al eeuwenlang een prominente voetafdruk achter op de wereld. In de zeventiende eeuw waren we de Engelsen regelmatig te slim af en verwierven we ons een vooraanstaande positie in handel en transport. Hoewel we dit tijdperk nu beschouwen als zwarte bladzijde in onze geschiedenis, zit het ondernemende, wendbare en innovatieve nog altijd verankerd in het Nederland dat we allemaal kennen. Of moet ik zeggen: kenden?

Met Schiphol en Rotterdam staan we in de wereldtop van de transportsector. Mondiaal wordt gebruik gemaakt van onze voedseltechnologie en zestig procent van alle apparaten thuis hebben we te danken aan het Nederlandse bedrijf ASML. Festivals voor soms wel ­honderdduizend bezoekers weet ID&T super strak te organiseren en online hebben we sterspelers als Thuis­bezorgd (300.000 bestellingen op 1 januari), Booking.com (844 miljoen boekingen in 2019) en Coolblue (130 miljoen mobiele bezoekers in 2019). Die bedrijven hebben in razend tempo de onlinemarkt op zijn kop ­gezet.

De mentaliteit van Hollandse nuchterheid, daadkracht en inno­vatiedrang heeft ons ver gebracht en tot een van de welvarendste en ­modernste landen ter wereld gemaakt. Niet voor niets staan we in de top 5 van vernieuwers in Europa en zijn we wereldwijd vijfde in de Global Innovation Index 2020. Daar mogen we best trots op zijn.

Schaamrood

Als ondernemer kijk ik daarom de laatste tijd met het schaamrood tot ver achter de kaken naar dit ‘gave’ land. De basisprincipes van de ondernemer, groot denken, klein beginnen en snel bewegen, blijken zich binnen bureau­cratisch Nederland in een lockdown te bevinden. In plaats van een crisis te bevechten met ­slagkracht en out of the box denken, proberen wij dit gevecht aan te gaan op een kneuterige manier.

Kleinschalig testen bij lokale ­spelers in plaats van bij grote labs, zieken opvangen binnen de bestaande en beperkte ziekenhuisstructuur, wekelijks falen bij het ­optellen van de dagcijfers van de slechts 67 GGD’en en rustig starten met vaccineren binnen het oude vertrouwde netwerk, waardoor we ­vrijdag 22 januari nog maar 135.000 mensen hadden gevaccineerd. Terwijl Israël al 2,6 miljoen inwoners van zijn half zo grote bevolking een vaccinatie toediende.

Mijn ondernemershart bloedt, als ik zie wat er om me heen gebeurt. De grote instellingen, instanties en politiek die ons hieruit moeten slepen, denken vooral in beperkingen en handelen uitzonderlijk voorzichtig. Moeten we de crisis niet aanpakken met onze ondernemersgeest, innovatie en daadkracht, datgene waar we in Nederland zo goed in zijn?

Snufje creativiteit

Misschien is de oplossing wel om via Booking.com een vaccinatieafspraak te boeken in plaats van via een GGD-callcenter. Of laat je straks binnen vijftig minuten een thuisvaccinatie zetten via Thuisbezorgd, gewoon op de stoep. Via Coolblue bestel je die ijskast vol met duizend ijskoude vaccins; voor 23.59 uur besteld, morgen persoonlijk bij je aangesloten. En de komende weekenden? Dan organiseert ID&T voor 50.000 bezoekers vaccinatiefestival Vaccin Valley, waar je met een immuun gevoel van thuiskomt.

Ik snap uiteraard dat ik over de huidige problemen niet te lichtzinnig moet denken. En daarnaast lijkt het me ook niet de allerbeste oplossing om Booking.com de leiding te geven over onze vaccinatieafspraken (‘Laatste kans, nog 1 vaccinatie over!’). Maar met ook maar een vleugje van het ondernemerschap en de kennis die we in Nederland hebben, moeten we toch makkelijk onze bevolking van 17 miljoen inwoners kunnen vaccineren? Met een snufje van onze creativiteit en aanpassingsvermogen hebben we toch zo slimme oplossingen voor grote events bedacht?

Als we vaker luisteren naar de ­Nederlandse mentaliteit die ons ­altijd al zo ver heeft gebracht, ­hebben we volgens mij een prachtig voorjaar in het vooruitzicht!

Lees ook:

Eerste 135.000 Nederlanders gevaccineerd, dat hadden er meer kunnen zijn

De vaccinatiecampagne komt in de komende weken op stoom, maar de achterstand op de rest van de Europese Unie is fors.

Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Blakend van zelfvertrouwen ging het kabinet de corona-epidemie in. Nederland zou bewijzen waartoe het in staat is. Het werd een harde les in politieke nederigheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden