Column

Voor mij geen onzijdige 'Ikea-Jezus'

Beeld Trouw

Wanneer is bij mij het besef gekomen dat aan mijn lichaam twee testikels hangen? Al sla je me dood. Ik vermoed dat ik heel klein moet zijn geweest en dat dit besef gepaard ging met een hevige scheut in de onderbuikregio.

Na een tik op die bewuste teelballen bijvoorbeeld. Wanneer ik voor het eerst in staat was een baard te laten groeien, weet ik dan weer wel: op mijn zestiende. Deze prille baard was nog moeilijk vol te krijgen en tot mijn spijt liepen twee onbegroeide strepen van mijn wangen tot aan mijn kaaklijn. Als twee rozige enclaves in het duistere rijk van Sauron.

In het vervolg zijn die twee kenmerken - het bezitten van testikels en soms een baard - bepalend geweest voor mijn trotse mannelijkheid. Ja, ik geef toe dat ik nog steeds, ondanks dit vijandige tijdperk, een beetje trots ben om man te zijn. Ik leerde toen ook te lopen als een fier man in wording . Zeg maar een beetje à la Henry Fonda in ‘Once Upon a Time in the West’. Verder hoefde ik alleen maar de blik van Alain Delon in de film ‘Le Samouraï’’ na te bootsen om me als een winnaar met brede schouders de puberteit uit te wringen.

Jezus was ook een trotse man. Hij bezat in ieder geval dezelfde mannelijke kenmerken die ik zojuist heb beschreven. Ik vermoed zelfs dat hij als jonge man meer testosteron aanmaakte dan ik. Anders had hij niet met zoveel vitaliteit en kracht de verkopers uit de tempel verjaagd en de tafels van de geldwisselaars omvergegooid.

Intieme delen

Jezus aan het kruis wordt altijd met een baard afgebeeld, maar zijn intieme delen worden met een lendendoek aan het oog onttrokken. Een permanente vergissing. Luister naar dominee A. Beens in De Waarheidsvriend van 13 april vorig jaar van de Gereformeerde Bond: ‘Zelfs de lendendoek die menige kunstenaar op het doek of in woorden Hem overliet, lijkt historisch twijfelachtig. Hij was naakt, alleen maar naakt. Wij kijken weg, uit schaamte en ook uit eerbied’.

In Zweden willen ze Jezus nu in een reuze lendendoek wikkelen, zodat je niet alleen zijn geslachtsdelen, maar ook zijn baard niet meer ziet. ‘Hij’ wordt dus ‘Het’, zodat genderneutralen en travestieten niet door Jezus’ mannelijkheid worden geschoffeerd. Bisschop Mikael Mogren van Västerås is blij met zijn Zweedse Jezus met Ikea-consistensie. Volgens Mogren is de mannelijke identiteit van de Christus door ‘heersers’ gebruikt om de dominantie van de man te legitimeren: “Door van Jezus een onzijdig persoon te maken, valt de religieuze rechtvaardiging weg onder de onderdrukking van de vrouw”. 

Jezus als #MeToo-verdachte. Of in een zijspan van Satudarah. Misschien kunnen ze hem daar in hun Zweedse bisdommetje ook van zijn Joodse identiteit beroven om Israël niet in de kaart te spelen? Het moet duidelijk zijn dat ik in de toekomst geen voet meer in een Zweedse kerk zal zetten om een baard- en teelballenloze Christus aan het kruis te zien lijden met als gecorrigeerd Urbanus-kerstliedje: ‘Het is geboren in een bakske vol met stro’.

Lees hier meer columns van Sylvain Ephimenco

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden