column

Vijf nepleerlingen op een school, dat is het meest bizarre verhaal van het jaar aan het worden

René Kneyber. Beeld Maartje Geels

Ooit studeerde ik een half jaartje journalistiek. Het zal de reden zijn dat ik een aantal nieuwsprogramma’s ooit het voordeel van de twijfel heb gegeven en ze een item voor de televisie heb laten opnemen bij mij in de les. 

Dat was, op het NOS-journaal na, altijd een deceptie, en ziek – bij gebrek aan een ander pakkend, voldoende christelijk woord. Enfin, zo leert men. Inmiddels werk ik niet graag meer mee aan programma’s die niet live worden uitgezonden – in dit stuk word ik gerepresenteerd door het muziekinstrument de fagot.

Een school mogen betreden, kostbare lestijd opslokken, onrust veroorzaken, allemaal voor een itempje in het nieuws. Je zou zeggen dat zo’n ­cameraploeg vol eerbied en dankbaarheid aan de poort verschijnt – noem me een naïeve eend – maar zoals met de vinger en de hand, zoeken cameraploegen, eenmaal binnen, al snel de grenzen van het betamelijke op om een smeuïge quote aan leerlingen te ontfutselen. Zo trof ik eens camerajournalisten aan, die al voordat ik ze überhaupt had kunnen ontvangen, kinderen op het schoolplein aan het interviewen waren.

Dubieuze uitspraken

Of die tv-ploeg die een halve les filmde, twee leerlingen – niet eens mijn leerlingen – apart sprak en hun dubieuze uitspraken wist te ontlokken. Toen ik ze vroeg wat ze precies hadden opgenomen, deed de redacteur alsof haar neus bloedde, de akelige waarheid volgde ’s avonds pas, toen ik de televisie aanzette. Achterbakse media worden in dit stuk vertolkt door de Franse hoorns.

Over dan naar wat ook wel het meest bizarre verhaal van het jaar aan het worden is. RTL plaatste, met medeweten van de rector-bestuurder, maar zonder dat leraren en leerlingen het wisten, vijf nepleerlingen op de school, zo wist de Volkskrant donderdag te onthullen. RTL wilde zo een ‘documentaire’ maken om te laten zien wat er ‘echt’ in scholen gebeurt.

De gewone leerlingen viel het al snel op dat de camera’s voor een documentaire toch wel erg gericht waren op die nieuwe ‘leerlingen’ en na wat speurwerk kwamen ze erachter dat deze vreemdelingen nepprofielen hadden op de sociale media. De ­leraren kregen juist argwaan, omdat er geen oude cijfers van de leerlingen te vinden waren.

Apotheose

Wat gebeurt er als blijkt dat de wolf de school binnen is geslopen? Dan volgt de apotheose, onder begeleiding van pauken en de grote trom. Vrijdag werd de school dichtgegooid uit veiligheidsoverwegingen, nadat honderden leerlingen hun ongenoegen hadden ­laten blijken op het schoolplein. Zo werd wat er echt in scholen gebeurt toch nog spannend.

Net als bij ‘Peter en de wolf’ eindigt dit verhaal vast in een jolige optocht. En net als bij de klassieker van Prokofjev mag het gegeven dat de onschuld het weer eens heeft moeten bekopen, de pret voor ons als toeschouwer niet drukken.

René Kneyber deelt zijn ervaringen als wiskundeleraar op het vmbo.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden