Opinie Vrachtvluchten

Vergeet vliegveld Lelystad, ga naar de Maasvlakte

Verplaats Rotterdam-The Hague Airport naar de Tweede Maasvlakte, plan er vele vrachtvluchten en je hebt Lelystad Airport niet meer nodig, schrijft Erik van Loon, ceo van Dutch Design Month.

Onlangs vond in de Tweede Kamer het zoveelste debat over Lelystad Airport plaats. Niemand lijkt nog vertrouwen te hebben in een goede afloop. In mijn ogen is het dan ook beter om helemaal af te zien van deze uitbreiding.

Want hoe je het ook wendt of keert, Rotterdam The Hague Airport zal op korte termijn verplaatst moeten worden vanwege het grote gebrek aan geschikte nieuwbouwlocaties in Rotterdam en om de bewoners en de kwetsbare natuurgebieden rondom deze luchthaven op basis van de meest recente uitspraak van de Raad van State te ­verlossen van de almaar toenemende overlast.

Nu zou een luchthaven naar het voorbeeld van Köln-Bonn, met het grootste aantal vrachtvluchten van Europa, zonder veel moeite binnen drie tot vijf jaar op een van de braakliggende terreinen op de Tweede Maasvlakte kunnen worden aangelegd. De 18.000 vrachtvluchten per jaar op Schiphol kunnen zo naar deze locatie bij Rotterdam, waardoor Schiphol bijna vijftig passagiersvluchten extra per dag kan afhandelen en Nederland niet nog meer vrachtvluchten in deze snelgroeiende markt hoeft te verliezen aan België en Duitsland.

Naast vrachtvluchten zou Rotterdam net als Köln-Bonn ook de grootste en modernste luchtmachtkazerne van het land kunnen herbergen. Als daarnaast ook de allermodernste marinebasis wordt aangelegd, heeft Defensie na jarenlange bezuinigingen weer een plek waar men militairen optimaal kan trainen, te land, ter zee en in de lucht.

Hyperloop aanleggen

Om de nieuwe vrachtluchthaven goed te bereiken zou men na de opening van de A24 - Maasdeltatunnel in 2022 zelfs de aanleg van een hyperloop tussen Schiphol en de nieuwe luchthaven kunnen overwegen. Ladingen die via passagiersvliegtuigen van en naar Schiphol gaan, kunnen dan snel via Rotterdam overgeladen worden. Voor de bloemenveiling van Aalsmeer verandert er hierdoor niks, maar voor die van Naaldwijk als ook de groente- en fruitveiling van Barendrecht betekent dit een enorme kosten- en tijdsbesparing omdat de reisafstand van veiling naar vliegtuig meer dan halveert.

Ondanks al het bovenstaande en het feit dat een nieuwe luchthaven op de Tweede Maasvlakte perfect past binnen de door de Tweede Kamer geformuleerde doelstelling om Rotterdam als modernste, grootste en snelste transportknooppunt van Europa te behouden, blijft het oorverdovend stil vanuit Rotterdam.

Lees ook:

De weg naar Lelystad Airport ligt vol hobbels

Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) heeft niet genoeg aan één list om volgend jaar al Lelystad Airport open te laten gaan. De drie belangrijkste obstakels op een rij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden