opinie

Verduurzamen betekent juist uitbreiding van welzijn

Exterieur van het meest duurzame rijtjeshuis op de campus van de TU Delft. Foto ter illustratie.Beeld ANP

Betekent verduurzaming dat we moeten inleveren op kwaliteit van leven? Deze veelgehoorde vraag komt op na lezing van het artikel 'De grote omslag in Duurzaamheid' (Verdieping, 27 maart). Mijn volmondige antwoord is: nee, integendeel, schrijft Babette Porcelijn, auteur van 'De verborgen impact' en nummer 73 in de Duurzame 100 van Trouw.

De duurzame transitie is juist randvoorwaarde om kwaliteit van leven te behouden. En waar verduurzaming toch afbreuk dreigt te doen aan ons welzijn, liggen kansen voor de markt.

De vraag of verduurzaming betekent dat we moeten inleveren op kwaliteit van leven vind ik zelfs irrelevant. Want we zullen wel moéten verduurzamen, anders krijgen we een ongekend grote crisis voor onze kiezen.

Snel erger

Niet alleen druk op grondstoffen en klimaatverandering, zoals het artikel aantoont, maar ook vervuiling en aantasting van natuur leiden nu al tot forse schade aan de economie en aan onze gezondheid. Tot massamigratie en conflicten. Dergelijke problemen worden de komende jaren snel erger. Onduurzaamheid ondermijnt onze welvaart en duurzaamheid is randvoorwaarde om die welvaart te behouden. Kortom, als we niet snel en grondig ingrijpen, zullen we straks met verbijstering aan de vraag terugdenken of we misschien iets moeten inboeten aan comfort.

Het is een hardnekkige misvatting dat meer comfort en geld op de bank gelukkiger maken. Welzijn stijgt niet recht evenredig mee met BBP. Het is dan ook een grote stap vooruit dat de Tweede Kamer gaat werken met een Dashboard Brede Welvaart. Ga maar na, waar word je nou echt gelukkig van? Sociale verbondenheid, veiligheid, gezondheid, avontuurlijke vakanties, het beste uit jezelf halen, bijdragen aan iets belangrijks? Laten dat nou ook allemaal ingrediënten zijn voor de omslag naar duurzaamheid. Hoe ziet een duurzaam leven eruit? Waar zitten nu eigenlijk de grote impacts in je dagelijks leven? 

Om een compleet beeld te krijgen van de meest effectieve keuzes als consument, heb ik de impact toptien van de gemiddelde Nederlander laten doorrekenen en gedigitaliseerd. Zo kun je zien aan welke knoppen je het beste kunt draaien als je binnen de draagkracht van de planeet wilt leven, duurzaam dus. De grote milieu-impacts zitten in nieuwe spullen, vlees, je huis, de auto en vliegen. Verduurzamen levert je meteen een heleboel op: het scheelt een hoop geld en is goed voor je gezondheid. De belangrijkste winst is misschien nog wel dat het fijn is om je in te zetten voor iets wat belangrijk is voor de wereld. Dit alles draagt bij aan kwaliteit van leven.

Kansen

De leukste vraag vind ik deze: als we geen onduurzame keuzes meer maken, wat dan wel? Als je bij wijze van spreken het stuk vlees uit je menu weglaat, serveer je dan een halfleeg bord? Als je niet meer vliegt, blijf je dan thuis? Nee, daar komt iets anders voor in de plaats. Maar wat is dat dan? Hoe maken we duurzaam leuker dan onduurzaam? Dat is nog lang niet allemaal ingevuld, en daar liggen kansen voor de markt. Zie het als een creatieve uitdaging en ga ermee aan de slag. Dat is interessanter dan de vraag wat we moeten inleveren. Negatieve framing helpt niet om mensen te enthousiasmeren voor verduurzaming, terwijl we juist alle hens aan dek nodig hebben om onze kwaliteit van leven te kunnen waarborgen. Aantrekkelijke oplossingen werken gewoon beter.

Misschien nog wel het belangrijkste: iedereen kan wezenlijk bijdragen aan verduurzaming, zowel door de grootste impacts in je eigen leven aan te pakken, als door je in te zetten voor de grote omslag naar duurzaamheid op een manier die bij jou past. En ik hoop dat je, net als ik, geniet van die zoektocht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden