Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Verbind nieuwaanleg en onderhoud van infrastructuur

Opinie

Jannes Willems en Tim Busscher

De Merwedebrug © ANP
Opinie

Het vervangen van oude bruggen, sluizen en tunnels zou gekoppeld moeten worden aan vernieuwing van infrastructuur, betogen Jannes Willems, promovendus Rijksuniversiteit Groningen en Tim Busscher universitair docent Infrastructuurplanning Rijksuniversiteit Groningen. Dat kan leiden tot een duurzame aanpak.

Infrastructuur & waterstaat is een dankbaar ministerie om je als minister een daadkrachtig profiel aan te meten. Cora van Nieuwenhuizen speelt hier handig op in door in het begin van haar regeerperiode direct ‘de grootste opgave ooit in Nederland’ aan te kondigen. Er zal jaarlijks 200 miljoen euro meer aan onderhoud van verouderde infrastructuur worden besteed. Met de problemen rond de Merwedebrug nog vers in het geheugen, is het besef van goed onderhouden infrastructuur flink gestegen binnen het ministerie. Alles om files tegen te gaan.

Lees verder na de advertentie
Ook dat kan heel goed het vertrekpunt van ge­bieds­ver­an­de­ring zijn

In de haast om de verouderde infrastructuur voortvarend aan te pakken, moet echter niet worden vergeten dat juist de vervangingsopgave kansen biedt voor slimme combinaties tussen rijksinvesteringen in infrastructuur en regionale investeringen in waterveiligheid, natuurontwikkeling, energieopwekking en recreatie. Het resultaat is een betere leefomgeving.

Sexy

Kijk bijvoorbeeld hoe de verbreding van de grote rivieren heeft bijgedragen aan waterveiligheid én landschappelijke waarden zoals recreatie en natuur. Onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen laat zien dat investeren in te vervangen infrastructuur, bijvoorbeeld in een verouderde sluis, ook heel goed het vertrekpunt van gebiedstransformaties kan zijn. Dit vraagt echter dat twee losstaande werelden met elkaar verbonden worden: die van de nieuwaanleg en de wereld van beheer en onderhoud. Nieuwaanleg is sexy, onderhoud niet.

Het is toe te juichen dat Van Nieuwenhuizen de te onderhouden infrastructuur duurzaam, circulair en innovatief aan wil pakken. Onderhoud wordt hiermee zichtbaarder en politiek interessant. Het brengt echter ook een risico met zich mee: juist doordat de inspanning vooral gericht is op de te vervangen tunnel, brug of sluis, worden slimme combinaties op regionaal niveau gemakkelijk over het hoofd gezien.

Wij pleiten daarom voor een nieuwe procedure waarin verouderde infrastructuur de prikkel is voor overheden om gezamenlijk gebiedsopgaven te definiëren en co-financieren, zoals gebruikelijk bij het aanleggen van nieuwe infrastructuur. De onderhoudsopgave wordt zo een gebiedsopgave, die nationaal én regionaal goed ingebed is. Bekende projecten, zoals de Ruimte voor de Rivier, bevestigen hoe zowel de regio als de minister van deze aanpak profiteren.

Lees ook:

Met het economisch herstel zijn de files terug op de Nederlandse snelwegen. De vraag rijst of nóg meer wegenbouw ooit kan helpen. Trouw vroeg het aan een adviesbureau.

Deel dit artikel

Ook dat kan heel goed het vertrekpunt van ge­bieds­ver­an­de­ring zijn