CommentaarBonus Air France-KLM

Tweede Kamer, wees veel alerter op Air France-KLM

Liefst 770.000 euro krijgt de topman van Air France-KLM, Ben Smith, als bonus over het jaar 2019. Toegegeven, dat jaar was voor de luchtvaartmaatschappij relatief goed. De hele praktijk van bonussen mag dan abjecte trekken hebben, als er dan een jaar is waarover bonussen mogen en kunnen worden uitgekeerd, dan is het 2019.

Het is echter niet 2019. We zijn een jaar verder en in dat jaar is de wereld fundamenteel veranderd. De omstandigheden zijn in de luchtvaartindustrie door de pandemie zelfs dermate verslechterd dat Air France-KLM bij de Franse en de Nederlandse staat moest aankloppen voor steun. In die context schept het toekennen van een bonus aan de topman van het fusiebedrijf een volkomen verkeerd beeld. Het was dan ook niet meer dan terecht dat de Nederlandse minister van financiën als een van de grootaandeelhouders van het bedrijf zich tegen het voornemen verzette.

Alleen een paar kleine aandeelhouders steunden Hoekstra afgelopen dinsdag. Eigenaren van 84 procent van de aandelen stemden voor het toekennen van de bonus (naast Nederland met een aandeel van 14 procent stemde dus nog een schamele twee procent tegen). Ook voor de bonusregeling op langere termijn, een bonus in contanten en aandelen die kan oplopen tot 2 miljoen euro per jaar, kreeg Air France-KLM steun.

De kansloze nederlaag van Hoekstra geeft te denken

De kansloze nederlaag van Hoekstra in de aandeelhoudersvergadering geeft te denken. Vorig jaar kocht hij als een donderslag bij heldere hemel een aandelenpakket. Hij had er ruim 744 miljoen euro voor over. De minister, zo oordeelde de Algemene Rekenkamer vorige week, handelde met de aankoop onrechtmatig door het budgetrecht van de Tweede Kamer te negeren.

Naar dinsdag bleek was de handeling niet alleen onrechtmatig, maar wordt het daarmee beoogde doel ook niet binnen bereik gebracht. Hoekstra beweerde na de aankoop dat de positie van de Nederlandse staat bij Air France-KLM was verstevigd. De Nederlandse belangen in de luchtvaartmaatschappij konden zo beter worden beschermd.

Daar is niets van gebleken. Nederland blijft een vrij gemakkelijk te negeren factor. Dat bleek al eerder, toen de Franse regering besloot Air France-KLM te steunen met leningen en garanties ter waarde van zeven miljard euro. Hoekstra werd verrast door die actie en moest hals over kop berichten dat Nederland KLM te hulp wil schieten met 2 tot 4 miljard euro.

Uit alles blijkt dat Hoekstra zijn beoogde doel niet heeft bereikt. Dit plaatst het oordeel van onrechtmatigheid van de Rekenkamer in een nog negatiever daglicht. De Kamer zou er goed aan doen veel beter en veel alerter op haar zaak te letten.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden