De vraag van Monic Slingerland

Trekt de overheid terecht 12 miljoen uit voor het Songfestival?

 Het Songfestival lijkt eerder iets voor de commerciële omroepen dan voor de NPO. Of is het terecht dat minister Slob er 12 miljoen euro voor uittrekt?

Zo’n 12 miljoen euro heeft minister Slob beloofd aan het Songfestival. Is dat veel? Toevallig is het precies hetzelfde bedrag als jaarlijks beschikbaar is voor alle levensbeschouwelijke programma’s van de publieke omroep. Een som geld waar je dus veel zinnigs mee kunt doen in omroepland.

De ChristenUnie, de partij van Slob, had zich eerder verzet tegen het betalen van een deel van de kosten van het Songfestival (in totaal 26,5 miljoen) uit de reguliere financiën. Maar het songfestivalgeld komt niet uit de gewone belastingopbrengsten die begroot zijn voor de financiering van de omroepen, maar uit de onverwacht hogere Ster-inkomsten.

Nut en belang van levensbeschouwelijke programma’s lijken onbetwist. Dat geldt niet voor de uitzendingen van het Songfestival, dat voor het eerst in 44 jaar weer in Nederland gehouden wordt, dankzij Duncan Laurence met zijn liedje ‘Arcade’.

Waarom zou de rijksoverheid zoveel geld steken in een evenement dat vooral amusement is en dus misschien meer bij de commerciële omroepen thuishoort dan bij de NPO? Want hoeveel cultuur, informatie of educatie hangt er aan deze liedjeswedstrijd met veel glamour?

Je zou kunnen stellen dat ook niet van alle NPO-programma’s erg duidelijk is of ze wel meer bieden dan vermaak alleen. De kwestie komt geregeld aan de orde. In 2015 bijvoorbeeld nog, toen de toenmalige staatssecretaris Sander Dekker de kwalitatieve lat wat hoger wilde leggen bij de publieke omroep. Geen puur amusement meer, en daarom sneuvelde toen onder meer ‘Bananasplit’.

Maar ‘Boer zoekt vrouw’ niet, want dat was niet alleen amusement. Dat programma kon de kijker ook cultureel bijspijkeren, bijvoorbeeld door de citytrips die de verliefde stellen mochten meemaken.

De vraag over de criteria werd deze week weer actueel toen bleek dat de NPO geen helder beeld heeft van de besteding van de 850 miljoen euro die jaarlijks beschikbaar is, vooral niet over de manier waarop dat geld over de verschillende categorieën verdeeld wordt. De publieke omroep werkt met genres, zoals informatie, educatie, amusement en cultuur. Begrippen waaronder je met een beetje goede wil van alles onder kunt laten vallen. Zo is ‘Heel Holland Bakt’ verschoven van amusement naar expressie.

Ik zou zeggen: educatief, want je kunt leren hoe je een taart moet bakken. Maar nee dus.

Amusement mag wel bij de NPO, maar er moet ook iets extra’s bij. En het moet niet commercieel zijn. Vandaar dat de Formule-1-race op Zandvoort geen geld krijgt van het ministerie.

Waarom het Songfestival wel? Het is natuurlijk cultuur. Een en al muziek, theater, nationale ploegen. En het is een Europees evenement, dat via muziek volken kan verbroederen die normaal gesproken nogal een hekel aan elkaar hebben. Dat is wel 12 miljoen waard, zou je kunnen zeggen.

Wat vindt u: gaat er terecht 12 miljoen overheidsgeld naar het Songfestival?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Monic Slingerland is chef opinie van Trouw. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden