Commentaar Maximumsnelheid

Terug naar 100 km kan, als de automobilist het voordeel ervan ziet

Hè, hè, eindelijk van de stadsring af. Gassen maar, dan kunnen we tenminste opschieten. Wie haalt er niet opgelucht adem als langs de snelweg eindelijk een bord aangeeft dat er 130 km per uur mag worden gereden? Niets zo irritant als een brede weg en uitnodigend lege stroken, met daarnaast de aanduiding dat harder dan 100 rijden helaas verboden is.

En toch ziet het er naar uit dat we daar met z’n allen naartoe moeten. Om de hoeveelheid stikstofuitstoot te verminderen en de bouw weer aan de gang te krijgen, moeten er snel maatregelen worden genomen. Het verlagen van de maximumsnelheid is een van de zaken die snel en gemakkelijk kunnen worden ingevoerd, in tegenstelling tot het uitkopen van boeren of het energieneutraal maken van huizen. Het RIVM zou hebben berekend dat er weer kan worden gebouwd zonder de kwetsbare natuurgebieden te schaden als de maximumsnelheid op 100 km per uur komt te liggen, al zijn de precieze berekeningen nog geheim.

De voordelen van een verlaging van de maximumsnelheid zijn legio: minder geluidsoverlast voor omwonenden, minder ongelukken, minder files, minder brandstofverbruik. Daartegenover staat de ergernis van de automobilist. Die wil gassen, ook al scheelt harder rijden in reistijd maar een paar minuten. Nu we gewend zijn aan 120 of 130 rijden en onze moderne, comfortabele auto’s dat probleemloos toelaten, is een stap terug doen psychologisch moeilijk op te brengen. Deskundigen vrezen dat velen zich er niet aan zullen houden en dat de winst voor de natuur daardoor toch verloren gaat.

Niet onmogelijk

Gedragsverandering in het verkeer is moeilijk, maar niet onmogelijk. De invoering van de verplichte gordel heeft uiteindelijk zelfs minister Wiebes van economische zaken in het gareel gekregen. Nu is de strijd tegen het telefoongebruik in de auto begonnen. Met een boete van 240 euro is dat zeker geen verloren race.

Bij beide voorbeelden geldt dat het voor iedereen duidelijk is waar deze verplichtingen toe dienen. Ook bij een verlaging van de maximumsnelheid zal het succes behalve van controles afhangen van een overtuigende oproep aan automobilisten.

Op dit moment ontbreekt het daaraan. Zolang de cijfers over de opbrengst van langzamer rijden niet onbetwist zijn, is het moeilijk om automobilisten langzamer te laten rijden. Maar als het voordeel onomstotelijk vaststaat, moet het voor automobilisten mogelijk zijn om de neiging te weerstaan dat gaspedaal in te drukken. In het uiterste geval kunnen we bij tankstations trapveldjes inrichten en boksballen ophangen, zodat automobilisten hun hun ergernis kunnen afreageren voor ze weer rustig en ontspannen doorrijden.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden