OpinieElektrisch rijden

Subsidie op elektrische auto werkt totaal averechts

Toen duurzaamheid werd gepionierd door weinig kapitaalkrachtige idealisten, zag je nog veelbelovende initiatieven. De huidige elektrische auto is niet innovatief, maar juist heel primitief, stelt Chris Zijdeveld, consultant energie, milieu en duurzaamheid.

Het lijkt zo mooi: er is zoveel belangstelling voor elektrische auto’s dat de subsidiepot te snel leeg raakt (Trouw, 6 oktober). Veel elektrische auto’s zijn verkocht en gingen de weg op.

In werkelijkheid heeft het huidige stimuleren van geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven auto’s totaal averechts gewerkt. Toen duurzaamheid werd gepionierd door weinig kapitaalkrachtige idealisten, zag ik nog veelbelovende initiatieven die soms zelfs tot een aanzet van kleinschalige productie kwamen.

Het ging altijd om lichtere en kleinere voertuigen die niet vielen in de valkuil van het maken van een elektrische auto die er uitziet als een traditionele, maar om veelbelovend en baanbrekend innovatief anders denken. Merken als Twike, Buddy, Hotzenblitz en Aptera geven aan in welke richting werd gedacht.

Yankenbak

Toen kwam Tesla, een zware, agressieve yankenbak die meer dan twee ton weegt om meestal één tachtig kilo wegende mens te verplaatsen. Het onbegrensde waanzinnige acceleratievermogen was geen verdienste van Musk, maar gewoon een gevolg van de karakteristiek van de elektromotor. Dat de uitnodiging tot asociaal rijgedrag van een dergelijk technisch fossiel voor velen onweerstaanbaar is, kunnen we dagelijks op onze wegen zien.

De genereuze subsidiëring van gedeeltelijk elektrische aandrijving gaf een nieuwe loot aan de subsidiegedreven waanzin: suv’s met een lel van een motor en daarnaast een excuus-elektromotor waar ze veertig kilometer (!) lang op konden rijden. Ook veel eigenaren van deze auto’s kunnen de verleiding van intimiderend asociaal weggedrag niet weerstaan.

Koets zonder paarden

Langzamerhand komen er wat kleinere elektrische auto’s bij. Maar zoals de eerste auto’s een koets zonder paarden waren, zijn het traditionele auto’s met in plaats van de traditionele aandrijving, een accubank en een elektromotor. Niet innovatief, maar eigenlijk heel primitief.

De bestaande subsidie- en vrij-van-BPM-regelingen hebben op geen enkele wijze innovatie bevorderd. Het tegendeel is waar. Wie dat niet gelooft, moet maar wat zoekopdrachten uitvoeren met de door mij genoemde namen. De resultaten kunnen verrassend zijn.

Het zal in elk geval aangeven hoe we collectief weer eens het sprookje van de kleren van de keizer opvoeren. Mag ik dat jongetje zijn dat zegt dat deze keizer geen kleren aan heeft?

Lees ook: 

Het kabinet bevriest de stekkerauto-subsidie, tot ongenoegen van de autobranche

Het subsidiepotje om de aanschaf van stekkerauto’s te stimuleren is zo’n groot succes dat het kabinet het deksel er even op doet. De autobranche is daar niet over te spreken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden