OpinieOnline-onderwijs

Studenten zijn geen proefkonijnen

Er wordt nu veel geëxperimenteerd met online onderwijs. Maar er moet veel meer gebeuren om het onderwijs op een goed peil te houden, vindt politicologiestudent Sophie Koppejan. Anders staat deze generatie studenten later bekend als de proefkonijnengeneratie.  

In het artikel ‘Online onderwijs kan actiever en socialer’ (Trouw, 3 oktober) legt Luc van Dijk-Wijmenga, CNV-voorzitter sectorgroep hoger onderwijs, de vinger op de zere plek: ‘Over een paar jaar zullen we over deze periode zeggen dat we toen heel veel hebben geleerd’.

Deze uitspraak heeft betrekking op het omschakelen van fysiek naar digitaal onderwijs. Natuurlijk kan er niet van de ene op de andere dag uitdagend en hoogkwalitatief online-onderwijs worden verstrekt. Maar er wordt ook niet actief gezocht naar oplossingen die op de korte termijn wel werken.

Zo’n snelle oplossing zou kunnen zijn: colleges geven in leegstaande concert- en theaterzalen, een idee van Tim Hofman. Hij probeert met coalitie-Y invloed uit te oefenen op het huidige regeringsbeleid. Op de langere termijn kunnen apps worden ontwikkeld om online-onderwijs wel aantrekkelijk te maken. Dit in plaats van de zoomsessies, origineel bestemd voor vergaderingen, waarbij de microfoon van de meeste studenten uit staat.

Uitdagender, actueler en interactiever

Online-onderwijs moet uitdagender, actueler en interactiever worden. Zonder ingrijpen zullen Nederlandse mbo’ers, hbo’ers en studenten straks bekendstaan als de proefkonijnengeneratie. Het leenstelsel was een mislukte test van het kabinet. Alle coalitiepartijen behalve de VVD willen terug naar het oude systeem. Ook het digitaal onderwijs wordt nu op ons toegepast, zonder te weten wat het resultaat zal zijn voor de kwaliteit van onderwijs.

De oproep aan het kabinet is: waarborg onze kwaliteit van onderwijs door meer te investeren in goed digitaal onderwijs en te zoeken naar kortetermijnoplossingen die direct werken. Bijvoorbeeld door fysiek onderwijs aan te bieden in leegstaande gebouwen, waar men veilig colleges kan volgen.

De kwaliteit van onze opleidingen bepaalt ook de kwaliteit van de toekomstige werknemers. Een investering in goed digitaal onderwijs is dus een investering in de toekomstige generatie werknemers die Nederland uit de crisis moet trekken na de opdonder die onze economie nu krijgt door corona.

Als het einde van de pandemie in zicht komt, hoop ik niet dat het digitale onderwijs het ‘nieuwe normaal’ wordt. Wel hoop ik dat wij kwalitatief goed en innovatief onderwijs hebben gekregen dat inspeelt op de nieuwste technische mogelijkheden die live-colleges verbinden met online. En ik hoop niet dat wij later bekend zullen staan als de ‘proefkonijnengeneratie’.

Lees ook:

Digitale colleges zijn niet ideaal, maar bieden ook kansen

Digitaal lesgeven kent beperkingen, klagen veel docenten en studenten. Maar ze kunnen de mogelijkheden beter benutten, vult de expert aan. 

Dat ‘extra stapje’, mag daar iets tegenover staan?

De overheid heeft jongeren jarenlang structureel genegeerd, betoogt student Jasper van der Sluijs. Als zij draagvlak voor haar coronabeleid wil, moet ze de jongeren maar eens tegemoetkomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden