Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Stop nou toch eens met kinderidolen op junkfood

Opinie

Sjoerd van de Wouw

Een verleidelijke berg lolly's. © ANP
opinie

Het kabinet neemt te makkelijk genoegen met loze beloftes over voedsel- reclame, meent Sjoerd van de Wouw, campaigner van Foodwatch.

Nijntje staart dagelijks aanlokkelijk naar tienduizenden kinderen vanuit het supermarktschap. "Psst, koop mij, ik ben dat aardige konijntje waarover je moeder en vader zo vaak vertellen voor het slapen gaan." Nijntje staat afgebeeld op pakjes koekjes voor baby's vanaf 8 maanden. Na de babyleeftijd nemen Dora, de Smurfen en consorten het stokje van Nijntje over: zij staan op koekjes die populair zijn onder kleuters en jonge kinderen.

Lees verder na de advertentie

Als producent van junkfood probeer je je product de 'jengelfactor' te geven: probeer ouders via het laten jengelen van kinderen maximaal onder druk te zetten om het junkfood te kopen voor hun kinderen. In de ideale wereld houdt een ouder stoïcijns voet bij stuk maar in de echte wereld vol verleidingen is opvoeden al moeilijk genoeg en is het continu balanceren. Dan helpt het niet als Mega Mindy, K3 en nog veel meer andere kinderidolen je tegenwerken in de opvoeding.

Fabrikanten proberen hun producten een 'jengelfactor' te geven

De opvoeding makkelijker maken met marketing kan ook. Een Belgische supermarkt verkoopt sinds kort 'kikkerski's' (sperziebonen), 'oranje raketten' (wortels) en 'clownsneuzen' (kerstomaatjes). Het is een simpele manier om groenten aantrekkelijker te maken. Gezonde kindermarketing is in Nederland amper te vinden. Kinderidolen staan vaak op koekjes, hagelslag of ander junkfood.

In 2016 kondigde staatssecretaris Van Rijn trots aan dat de koepelorganisatie van de voedingsfabrikanten hem had toegezegd dat de kinderidolen op een deel van het junkfood in de loop van 2017 zouden verdwijnen. Een bewindspersoon die een belofte van de voedingsindustrie presenteert; opmerkelijk en veelbelovend. Sindsdien is het stil. Een jaar na de belofte begon foodwatch een actie richting fabrikanten waarbij we ze herinnerden aan hun belofte. Veel fabrikanten reageerden niet of gaven aan de regeling van de koepelorganisatie af te wachten. Eigen verantwoordelijkheid? Nagenoeg nul.

Zo slap

Daar komt nog bij dat áls de voedingsfabrikanten hun belofte nakomen, de kinderidolen alleen van het allerergste junkfood verdwijnen. Daarvoor zijn 'voedingskundige criteria' opgesteld. Die criteria zijn echter zo slap dat zelfs diverse soorten chips, koekjes, frisdrank en ijsjes als 'niet ongezond' worden beschouwd.

Een koekje mag dan bijvoorbeeld tot meer dan een derde (35 procent) uit suiker bestaan. Zo lijkt zelfs een Nijntje-koekje met pakweg een kwart (23 procent) suiker ineens gezond. Het blijven natuurlijk junkfoodbedrijven die je vraagt te bepalen wat gezond is voor kinderen. Ze willen het liefst dat het kabinet, jij en je kind alles slikken als zoete koek.

Hoe kan het dat een kabinet zich laat gebruiken als spreekbuis door de voedingsindustrie door mooie beloften de wereld in te slingeren en vervolgens niet keihard met de vuist op de tafel slaat als die belofte niet wordt waar gemaakt? Nu heeft feitelijk de staatssecretaris zelfs meegewerkt aan het misleiden van consumenten door de voedingsindustrie.

Het past in het huidige voedselbeleid, of beter gezegd: het ontbreken van voedselbeleid. Zelfregulering van de voedingsindustrie is het toverwoord, ook al werkt het al jaren niet, waarschuwen wetenschappers.

Btw-tarief

Het meest ingrijpende voedselbeleid dat we vooralsnog van dit kabinet hebben mogen zien was het verhogen van het lage btw-tarief waardoor groente en fruit duurder gaan worden voor iedereen.

Komende weken komen er belangrijke voedseldebatten aan in de Tweede Kamer. Het is dé kans voor onze politici om te laten zien dat zij zich niet zomaar laten beetnemen.

Lees ook dit verhaal uit augustus 2017: Gezonde voeding wordt duurder, snoep en suikers juist goedkoper

Ondanks pleidooien om ongezonde voeding duurder te maken en gezonde producten juist goedkoper zijn het de suikers, snoepjes en snacks die in prijs dalen. Voor groenten en fruit moeten consumenten juist meer betalen.

Deel dit artikel

Fabrikanten proberen hun producten een 'jengelfactor' te geven