Opinie Film

Staat de Franse film er beroerd voor? Onzin!

Catherine Deneuve met Chiara Mastroianni.

Het gaat juist heel goed met de Franse cinema, stelt Paul Hegeman, filmmaker en programmeur van filmtheater Cinebergen.

De Franse film zou er beroerd voor staan, meldt Trouw (27 juli). Als belangrijkste getuige voor die boude stelling werd Catherine Deneuve opgevoerd. Nogal ongeloofwaardig! Als icoon van de Franse cinema leent Deneuve zich jaarlijks voor tal van films van zowel oudgedienden als prille nieuwkomers. Zou zij dat doen als zij zich niet in hun werk zou kunnen vinden? Natuurlijk niet. Deneuve’s tamelijk milde kritiek, afkomstig uit een interview naar aanleiding van de release van ‘Adieu la nuit’ van haar lievelingsregisseur André Téchiné, was ingegeven door het onverwachte floppen daarvan.

Meer dan Hollywood

Waar de actrice in feite op doelde, is dat bij een productie van een dikke tweehonderd films per jaar – jazeker, de Franse cinema produceert meer dan Hollywood – het gevaar op de loer ligt dat films ondergesneeuwd raken. Zoals het geval was bij de laatste film van Téchiné.

Als tweede getuige van de vermeende teloorgang kwam een Engelse programmadirecteur, een zekere Clare Binns, aan het woord. Binns was gestopt met het importeren van Franse films, omdat haar publiek zich niets meer bij namen als Deneuve of Depardieu kon voorstellen. Daar staat zij dan blijkbaar alleen in, want de export van Franse films, ook naar ons land, blijft aanzienlijk.

Een derde getuige was Dominique Boutonnat, de vers door Macron aangestelde nieuwe directeur van het CNC, het machtige Centre National du Cinéma. Die had zich voor zijn benoeming nogal schamper uitgelaten over de subsidiëring van teveel semi-intellectueel werk. Dat standpunt trok hij na zijn benoeming bliksemsnel in.

Frankrijk ademt film

Loze getuigen kortom, want het gaat heel goed met de Franse cinema. Het is het enige land dat succesvol weerstand biedt aan de Angelsaksische overheersing in onze geglobaliseerde wereld. Le Monde memoreerde onlangs dat er afgelopen jaar een bezoekersrecord was gebroken en dat 40 procent van de bezochte films van Franse makelij was.

Geen land naast de VS exporteert zoveel films. Geen land is ook zo rijk vertegenwoordigd op de grote festivals en wordt daar zo vaak onderscheiden. Op de Gouden Palm na gingen op het afgelopen festival van Cannes de meeste prijzen naar Franse, door het CNC mede gefinancierde producties.

Frankrijk ademt film, zoals geen ander land doet. Hoe fijn zou het zijn als onze filmwereld zich meer op Parijs zou richten en niet langer in de waan was dat New York zoveel dichterbij ligt.

Lees ook:

Catherine Deneuve: de Franse film staat er beroerd voor

Ooit hoorde de Franse cinema tot het absolute summum van cultuur, maar die tijd is al even geweest. Alleen het idee dat de Fransen goed zijn in films maken zit nog in ieders hoofd, zonder veel bewijs in de werkelijkheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden