De vraag vanMonic Slingerland

Sporten wordt er niet makkelijker op in de coronaherfst. Hoe blijft u fit en fris?

Fit blijven in tijden van ­corona. Voor de eenzame fietser of hardloper is dat niet zo’n probleem. Maar groepssporters moeten ­tijdens deze tweede lockdown iets anders bedenken. En wie het zweten in de sportschool te riskant vindt, zal creatief moeten worden met trainen in de huiskamer.

Thuiswerkers die uren achtereen op een stoel naar hun beeldscherm staren, weten hoe heilzaam dat rondje lopen is. Als het lijf in beweging is, komt de geest ook in beweging. De beste ideeën borrelen dan op, de sleur verdwijnt, het bloed gaat stromen. Het helpt bij het daarna weer uren stilzitten.

Voor amateursporters zijn de nieuwe richtlijnen die het kabinet deze week afkondigde een tikje complex. Groepssport mag niet, voor amateurs. Geen competities, geen trainingen. Dus geen voetbal meer, geen volleybal of hockey. ­Individuele binnensporten mogen weer wel, met het magische maximum van dertig aanwezigen in de sporthal.

Een racketlengte afstand houden

Buiten mag er gek genoeg met maximaal vier man gesport worden. Tennissers veerden op toen ze dat tijdens de persconferentie hoorden, totdat premier Rutte zei dat alleen enkelspel was toegestaan, dubbelspel niet. Weg gezellige contacten, weg dat even bijpraten op de baan. Dat blijkt toch anders. Dubbelspel mag, mits genoeg afstand gehouden wordt. Dat is bij tennis eenvoudig: houdt een racketlengte afstand, zo staat op de site van de tennisbond.

De behoefte aan beweging bracht menigeen er tijdens de eerste lockdown toe vaker de sportfiets te pakken, te gaan hardlopen of een zomerlidmaatschap van de tennisclub te nemen. Dat was in het voorjaar, met de zomer in het verschiet. Maar dan nu. Als komend weekend de wintertijd weer ingaat, valt de avond een uur eerder. De zon gaat dan om kwart voor zes onder. Het wordt dan lastiger om na werktijd nog veilig te gaan fietsen of hardlopen.

De goude oude burpee

Toch maar naar de sportschool om iets te doen aan de coronakilo’s of de coronablues? Er zijn ook simpeler dingen te bedenken. Een uurtje wandelen tijdens lunchtijd bijvoorbeeld. Of in de woonkamer wat stoelen aan de kant en iets verzinnen voor de buikspieren of wat ook maar. De goede oude burpee bijvoorbeeld, in de jaren dertig ontwikkeld door de Amerikaanse bewegingswetenschapper Burpee. Vandaar de naam, inderdaad.

Nog meer dan tijdens een normale herfst dreigt de somberheid nu toe te slaan. Sporten kan die somberheid niet wegnemen, maar wel steeds even wat verlichting brengen. Zolang het droog blijft en er geen gure herfstwind waait is buiten ­bewegen prima te doen natuurlijk, ­zeker voor de pretsporter waar ik mezelf toe reken. Maar wat als het donker is en er slagregens komen?

Wat doet u om toch in beweging te blijven, deze coronaherfst? Hoe houdt u de moed erin?

Monic Slingerland is chef van de opinieredactie. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden