Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Schoolsysteem Magister is bedreigend, opdringerig en ontneemt leerlingen hun vrijheid

Opinie

Sanne Rozema

© ThinkStock
Opinie

Het schooladministratiesysteem Magister ontneemt leerlingen de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze hun cijfers - goed en slecht - aan hun ouders melden, vindt Sanne Rozema (17) uit 6 vwo.

Het blijft voor mij altijd een klein geluksmomentje als ik mijn ouders kan mededelen dat ik een goed cijfer heb gehaald bij Engels of dat geschiedenis beter uitpakte dan verwacht. Met lagere cijfers wacht ik liever een dag of twee, zodat ik het zelf ook verwerkt en geaccepteerd heb. Het schooladministratiesysteem Magister ontneemt mij die vrijheid. Dat kan ik niet waarderen.

Lees verder na de advertentie

Ik sta er prima voor, wat cijfers betreft, maar toch is het niet leuk om bij thuiskomst gevraagd te worden of je je cijfer al hebt gezien. Het voelt bedreigend, indringerig en opjagend. De nieuwe pushmeldingen van schoolsysteem Magister bezorgen dus ellende en het erge vind ik: bij mij verschijnen ze niet, maar bij mijn moeder wel.

Zelfs (oud)leraren klagen over Magister, want het begint te lijken op een vorm van overmatige controle.

Mijn moeder weet op dit punt dat ze geen opmerking moet maken als ik een nieuw cijfer heb. Het moet van mij komen, of het wordt niet besproken. Zij was ook degene die mij het artikel van de NOS doorstuurde dat inging op klachten van mijn leeftijdgenoten. Ik was opgelucht om te lezen dat ik niet de enige ben die zich ergert aan deze privacyschending.

Overmatige controle

Ouders hoeven doorgaans niet te weten dat hun kind absent is, een onvoldoende haalt of een keer het huiswerk is vergeten. Ook zonder pushmeldingen weten ouders veel meer over het schoolleven van hun kinderen dan dat hun ouders van hen wisten.

Zelfs (oud)leraren klagen over Magister, want het begint te lijken op een vorm van overmatige controle.

Privacy-jurist Van Engelfriet geeft aan dat je vanaf je zestiende toestemming moet geven voordat je gegevens mogen worden verstrekt aan je ouders. De voortgang van een leerling moet volgens hem echter wel met ouders kunnen worden gedeeld. Maar waar ligt de grens?

Voor mij ligt de grens bij de jaarlijkse rapporten op papier en de algemene nieuwsbrieven. Al dat andere is voor ouders niet interessant, want de verantwoordelijkheid hoort vanaf zestien jaar bij de scholier te liggen. Tijdens een vervolgstudie is het ook niet de bedoeling dat ouders in de nek van hun kind zitten te hijgen. De laatste jaren van de middelbare school vormen juist een handige overgangsperiode tussen deze twee levensfases.

Ik blijf uitzien naar het moment waarop ik de kamer binnen kom lopen en roep: “Mama, je raadt nooit wat ik nu gehaald heb op biologie!” en mijn moeder van verbazing van haar stoel valt, omdat ze daar nog niet vanaf wist.

Deel dit artikel

Zelfs (oud)leraren klagen over Magister, want het begint te lijken op een vorm van overmatige controle.