null

OpinieOnderwijs

School helemaal open voor maar drie weken les? Wij niet

Bij het al dan niet volledig openen van de scholen gaat het niet alleen om docenten die bang zijn om toch besmet te raken. Het is ook de vraag of leerlingen er baat bij hebben, stelt Gerda Harleman, docent Nederlands op het Hermann Wesselink College in Amstelveen.

Het gaat bij het wel of niet weer helemaal openen van de scholen niet ­alleen om docenten die bang zijn om toch besmet te raken. Dit speelt ook bij de leerlingen. ‘Zometeen raak ik besmet en kan ik niet op vakantie’ is een argument dat ik vaak heb gehoord de afgelopen weken. Ook hoorde ik bij Op1 epidemioloog Patricia Bruijning tegen een docent zeggen: “Even de schouders eronder”.

Het afgelopen jaar hebben veel scholen steeds netjes opgevolgd wat het kabinet vroeg, ook als er op dinsdagavond in de ­persconferentie van 19.00 uur werd gezegd dat vanaf morgen de anderhalvemetermaatregel op scholen in zou gaan, óók tussen leerlingen. Dat betekende voor onze school dat de toetsweek (voor 450 leer­lingen) in één nacht (!) over dubbel zoveel lokalen moest worden verspreid, met dubbel zoveel surveillanten. Maar, we deden het. Hoeveel werk het ook kostte: we deden het.

En dat geldt voor heel veel maatregelen.

Veel tijd en energie

Met al onze liefde, betrokkenheid en passie voor ons vak deden we het: digitaal les­geven, digitaal toetsen, digitale ouder­gesprekken, wéér een ander rooster maken. We deden het. Maar het kostte enorm veel extra organisatie, tijd en energie. Menig docent, roostermaker, schoolleider is (totaal) op, omdat rust, ritme en regelmaat het hele jaar misten.

Vóór de afsluitende toetsweek hebben we nog één reguliere lesweek en die houden wij zoals we les hebben gegeven de afgelopen weken. Halve klas digitaal, halve klas fysiek, wissel halverwege de dag, elke leerling elke dag een aantal uur fysiek op school. Zo kunnen we voor docent én leerling de rust bewaren: geen onduidelijkheid, geen angst, de toetsen zijn al spannend genoeg.

Normaal afsluiten

Kunnen we dan het schooljaar wel ‘normaal’ afsluiten? Ik denk het zeker wel. De laatste week zullen er activiteiten zijn met hele mentorklassen, zo veel mogelijk buiten, om ­elkaar weer te zien, samen leuke dingen te doen en ­terug te kijken op het bijzondere jaar dat we samen meemaakten. Fysiek samen nog drie weken lessen volgen hoeft niet per se goed te zijn voor de leerlingen. Het geeft ook weer nieuwe ­onrust, onduidelijkheid en vooral nieuwe groepsprocessen die na drie weken spaak ­lopen.

Volgens mij is het het belangrijkst dat de klassen als geheel een gezamenlijk moment hebben om met de mentor(en) het jaar af te sluiten. Lekker even samen heel veel zin hebben in de vakantie! En dan ­volgend schooljaar, als de schouders zijn bijgekomen van het jaar 20/21, zetten we ze er weer onder, hoor.

Lees ook

Inspectie: Tientallen meldingen van scholen die volgende week niet open willen

Sommige middelbare scholen willen voor de zomervakantie niet meer helemaal open. Maar zo’n besluit is alleen in uitzonderlijke omstandigheden geldig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden