CommentaarTerreur

Scholen moeten niet zwichten voor welbewust gezaaide angst

Een klaslokaal moet een veilige plek zijn voor leerlingen en voor docenten. Dat lijkt een open deur, maar de vanzelfsprekendheid van dit uitgangspunt is onder druk komen te staan. Een leraar Nederlands van het Emmauscollege in Rotterdam is begin deze week zo ernstig bedreigd dat hij is ondergedoken. Enkele leerlingen hadden een spotprent van Joep Bertrams over de aanslag op Charlie Hebdo, een prent die al vijf jaar in het lokaal hing, gefotografeerd en via sociale media gedeeld. De onjuiste en valse suggestie dat de profeet Mohammed op de spotprent stond, leidde tot zoveel boosheid en dreiging dat de veiligheid van de leraar in het geding kwam. Ook nadat de school de prent had verwijderd, bleef de dreiging bestaan. Ook andere docenten lieten weten zich niet echt niet meer veilig te voelen op school.

Het is helaas geen incident. Op een school in Den Bosch is eveneens een docent bedreigd wegens een cartoon die in de klas hing. Dat de school in Rotterdam de tekening heeft verwijderd, is zeker begrijpelijk. Het kan heel stoer en principieel zijn om die op het prikbord te laten hangen, maar een school heeft ook een verantwoordelijkheid voor het welzijn van de docenten.

Maar een welbewuste actie om een docent angst aan te jagen en zo af te dwingen dat sommige onderdelen van het lesmateriaal voortaan niet meer gebruikt kunnen worden, die moet serieus bestreden en bestraft worden. Uiteraard is aangifte gedaan.

Niet tekenaars maar terroristen zijn levensbedreigend

Het kan niet zo zijn dat welbewust gezaaide angst de ruimte beperkt die op een school nodig is om bijvoorbeeld bij een vak als maatschappijleer of geschiedenis, leerlingen actief te betrekken bij lessen over tolerantie, over inzicht in beeldvorming, over wat godsdienstvrijheid betekent in combinatie met vrijheid van meningsuiting. Lessen die nodig zijn om jongeren, ook islamitische jongeren, te leren dat niet tekenaars, maar terroristen levensbedreigend zijn, zoals Ahmed Marcouch maandag in Trouw schreef.

Die ruimte is al beperkter geworden, blijkt uit wat leraren maatschappijleer en geschiedenis vertellen over de praktijksituatie in de klas. En als een tekening van een jihadist al tot deze grimmige situatie leidt, wat zal dan de volgende zijn?

De herdenking van de moorddadige afrekening op de Franse docent Samuel Paty, ook naar aanleiding van een cartoon, was afgelopen maandag op scholen aanleiding om juist stil te staan bij wat verdraagzaamheid betekent in een open samenleving waarin plaats is voor verschillende religies.

Die lessen zijn hard nodig. Daarom moeten scholen niet zwichten voor de druk die van dreiging uitgaat. De situatie is te ernstig, er hangt te veel vanaf.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden