Opinie

Rotterdam moet niet meer voor Europese kolenhub spelen

Overzichtsfoto van de Elektriciteitscentrale (kolen) van Uniper / EON op de Maasvlakte in de Rotterdamse Haven.Beeld Phil Nijhuis

Als het huurcontract van steenkoolbedrijf EMO deze zomer afloopt is dat een mooi moment om te stoppen met de kolenoverslag, betoogt Chris Roorda van het Rotterdams Klimaat Initiatief. 

Rotterdam staat voor een belangrijke beslissing: heeft steenkool nog toekomst in onze haven? Het huurcontract van steenkoolbedrijf EMO, de grootste kolenberg van Europa, loopt deze zomer af. Een mooi moment om te stoppen met de kolenoverslag.

Maar het Havenbedrijf staat op het punt het huurcontract met 25 jaar te verlengen, tot 2043. Dit gaat lijnrecht in tegen het klimaatakkoord van Parijs, dat impliceert dat het gebruik van steenkool het komende decennium juist moet worden uitgefaseerd.

De voorgenomen beslissing past ook niet bij de mooie woorden van betrokkenen. De directeur van Havenbedrijf Rotterdam verklaarde dit jaar niet te willen dat de haven de volgende dinosaurus wordt, wat met deze beslissing juist lijkt te gebeuren. De gemeente Rotterdam strijdt al jaren tevergeefs voor sluiting van de nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte, die gebouwd zijn met de valse belofte dat ze hun CO2-uitstoot zouden opslaan. 

Stoppen met kolenoverslag is ook een manier om de centrales tot stilstand te laten komen. Minister Wiebes beklaagt zich over de goedkope kolen en stelt dat we dit in Europees verband moeten aanpakken. In Rotterdam hebben we nu zelf de sleutel in handen om kolen in Europa uit de markt te prijzen door niet meer voor Europese kolenhub te spelen. Geen andere West-Europese haven die deze rol kan en wil overnemen.

De keuze voor verlenging lijkt er nu gedachteloos doorheen gerommeld te worden in achterkamertjes. De twee aandeelhouders van het Havenbedrijf, gemeente Rotterdam en de Nederlandse staat, verschuilen zich laf achter hun beperkte positie als passief aandeelhouder, terwijl dit een cruciale beslissing is over de toekomst van de haven. Het is aan wethouder Visser (Rotterdam), minister Wiebes (economische zaken en klimaat) en directeur Allard Castelein (Havenbedrijf Rotterdam) om het leiderschap te tonen dat nodig is om onze klimaatdoelen te halen.

Niet meer vasthouden aan het fossiele verleden dus, maar kiezen voor de economie van de toekomst. Het is nu zaak om te voorkomen dat we tot 2043 aan een wegkwijnende, vervuilende industrie vastzitten. Praktisch betekent dat zorgen dat de concessie van overslagbedrijf EMO met niet meer dan vijf jaar wordt verlengd. Over vijf jaar kan de balans worden opgemaakt: óf overslagbedrijf EMO slaagt erin door te gaan zonder steenkool, óf de haven gaat door zonder EMO.

Chris Roorda is woordvoerder van het Rotterdams Klimaat Initiatief.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden