Opinie Rekeningrijden

Rekeningrijden zet plattelander op nog meer afstand

Op het platteland is de auto harder nodig dan in de stad. Rekeningrijden treft de plattelanders daarom meer dan stadsbewoners, betoogt Jesper Bergsma, Statenlid CDA provincie Groningen. 

De klimaatdoelen moeten worden gehaald. Dat is duidelijk. Om dat te bereiken moet het kabinet ingrijpende maatregelen nemen. Het kabinet denkt daarom na over het invoeren van een vorm van rekeningrijden (Trouw, 26 juni). Deze maatregel zal de CO2-uitstoot doen verminderen. Er worden drie vormen van rekeningrijden onderzocht. Eén van de mogelijkheden is om alle automobilisten belasting te laten betalen per gereden kilometer. Als er voor deze optie wordt gekozen, zullen inwoners van het platteland worden benadeeld en zal de kloof tussen stad en platteland alleen maar groter worden.

Het is geen nieuws dat de voorzieningen op het platteland teruglopen. De voorzieningen worden daarom gecentreerd in centrumdorpen. Dat betekent dat de inwoners van de omliggende dorpen zijn aangewezen op de centrumdorpen. Zij zijn daardoor genoodzaakt om zich over grotere afstanden te verplaatsen. Hierbij wordt, anders dan in de stad, veelal gebruik gemaakt van de auto.

Op het moment dat alle automobilisten per kilometer gaan betalen zullen plattelanders, om die reden, meer kosten maken dan inwoners van de stad. Dit zorgt voor een verslechtering van de leefbaarheid op het platteland. De leefbaarheid en welvaart van een buurt wordt namelijk mede bepaald door de bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen als supermarkten, basisscholen en huisartsenpraktijken.

Krimpversterkend

Daar komt bij dat veel plattelanders in grotere plaatsen en steden werken, die soms wel tientallen kilometers verderop liggen. Betalen per kilometer maakt het voor deze mensen onaantrekkelijk om op het platteland te blijven wonen, want dan moeten zij de portemonnee trekken voor het noodzakelijke gebruik van hun auto.

Deze maatregel zal de krimp op het platteland alleen maar versterken. Dit leidt onvermijdelijk tot nog meer krapte op de woningmarkten van de steden. Jongeren trekken nu al, door gebrek aan voorzieningen, weg van het platteland. Om de voorzieningen die er nog wel zijn te bereiken, wordt door jongeren veelvuldig gebruik gemaakt van een auto.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat er op het platteland twee keer zoveel jongeren zijn met een auto als in de stad. De auto is voor deze plattelandsjongeren een symbool van vrijheid en onafhankelijkheid. Met een auto kunnen zij vrienden bereiken en bij de sportclub komen. Als zij per kilometer moeten gaan betalen is de kans groot dat zij meer moeten gaan betalen voor het autorijden. Hierdoor zal het welvaartsniveau van de plattelandsjongeren verslechteren en zullen zij eerder in de stad gaan wonen.

Eén keer per uur

Gebruik maken van het openbaar vervoer is natuurlijk ook een optie. Helaas is het openbaar vervoer op het platteland niet zo goed geregeld als in de stad. In de steden rijden de bussen, treinen en metro’s af en aan, zodat je zonder auto op elk moment kunt besluiten om ergens heen te gaan. Op het platteland rijdt er vaak één keer per uur of, als je geluk hebt, twee keer per uur een bus of een trein.

Daar komt bij dat de reistijd met het openbaar vervoer vaak langer is. Hierdoor ben je als plattelander minder flexibel en is een auto geen overbodige luxe om je vrij te kunnen bewegen.

Het invoeren van rekeningrijden, in welke vorm dan ook, mag daarom niet leiden tot een verhoging van de kosten van autogebruik voor inwoners van het platteland.

Ik kan het niet zomaar laten gebeuren dat mijn geliefde platteland door deze maatregel onaantrekkelijk wordt om in te wonen, want daar is het veel te mooi voor.

Lees ook:

Waarom de VVD rekeningrijden héél voorzichtig moet brengen

Uitgekiend maakte de VVD de afgelopen weken de geesten rijp voor rekeningrijden. De liberalen weten hoe gevoelig de maatregel bij de achterban ligt.

Het kabinet wil de kiezer vooral niet doen schrikken met klimaatacties

De ambitie van het Klimaatakkoord is groot, maar scherpe maatregelen worden vooruit geschoven. Is dat een verstandige politieke strategie?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden