Opinie

Reclame voor prostitutie is óók niet normaal

Marijke Shahsavari en Diederik Boomsma | fractievoorzitter CDA Amsterdam; duoraadslid CDA Amsterdam. ©EPA

Hoezo durft Amsterdam de Wallen nog steeds te promoten als 'één van de meest interessante attracties van Europa'?

Het onlangs verschenen boek 'Slaven in de Polder' van Trouw-journalisten Roessingh en Ramesar legt haarfijn de rauwe, mensonterende feiten over mensenhandel en prostitutie in Nederland bloot. Conclusie: de opheffing van het bordeelverbod elf jaar geleden heeft de uitbuiting niet verminderd. In navolging van eerdere onderzoeken van justitie en politie wordt bevestigd dat bij 50 à 80 procent van de vrouwen in de prostitutiebranche sprake is van financiële, emotionele of fysieke dwang.

In reactie op het boek suggereerde de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher dat als er met de strengere nieuwe Prostitutiewet geen verbetering wordt geboekt, prostitutiebezoek naar Zweeds voorbeeld op termijn strafbaar moet worden. Wat ons betreft is dat niet genoeg. Vanwege de internationale reputatie van de Wallen, heeft Amsterdam een zware en speciale verantwoordelijkheid. Het imago van Amsterdam als 'stad waar alles kan' met het wereldberoemde 'Red Light District' trekt toeristen die in hun eigen land misschien geen prostituees bezoeken, omdat het daar wel illegaal is.

Door op grote schaal vergunningen af te geven voor peeskamers, heeft de gemeente prostitutie de facto gefaciliteerd. De stad heeft zelf het valse romantische beeld van prostitutie juist in stand gehouden. In een recent 'citymarketingplan' wordt het sluiten van ramen opgevoerd als een serieuze bedreiging voor het cruciaal geachte 'tolerante imago'.

Nog erger is dat het 'Red Light District' op de gemeentelijke website voor toeristen in het Engels wordt aangeprezen als 'één van de meest interessante en populaire attracties van Europa'. Je kunt ook intekenen voor een 'red-light photo shoot' achter een raam. En alsof er geen vuiltje aan de lucht is, meldt de site onder het kopje 'let's be honest' dat er enerzijds gedwongen prostitutie bestaat, maar dat vooral de positieve kanten overheersen: 'De open en eerlijke benadering van prostitutie betekent dat sekswerkers hun eigen vakbond hebben, genoeg politiebescherming, frequente monitoring en tests en professionele standaarden'.

Het is moeilijk om een tekst te verzinnen die potentiële klanten meer (onterecht) gerust stelt en stimuleert dan deze! Met dergelijke promotie wekt de gemeente de indruk bij zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers dat het prostitutiebezoek op de Wallen onschuldig, acceptabel, gereguleerd en normaal is.

Maar zoals Asscher al zei: prostitutie is wel legaal, maar niet normaal. En als hij misstanden aan de kaak stelt, dan moet hij ook 'B' zeggen.

Dat betekent grootschalige extra inzet op de bestrijding van mensenhandel, uitbuiting, dwang en misstanden. Maar er moet óók onmiddellijk een einde komen aan iedere vorm van promotie van het Wallengebied in de Amsterdamse citymarketing. In plaats van het te promoten, moet de gemeente prostitutiebezoek actief gaan ontmoedigen. De gemeente moet een grootschalige bewustwordingscampagne starten om zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers te informeren over de werkelijke stand van zaken.

De genoemde schattingen van 50 tot 80 procent gedwongen prostitutie moeten definitief een einde maken aan alle naïviteit. Zelfs als je één van de laagste schattingen hanteert en er van uit gaat dat twintig procent van de vrouwen wordt gedwongen, dan nog worden in Amsterdam dagelijks honderden vrouwen 'commercieel verkracht'.

Het is winst dat het Amsterdamse college dat nu erkent. Maar die constatering kan niet zonder consequenties blijven voor de manier waarop onze stad zichzelf en de Wallen presenteert aan de wereld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden