Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Prinsjesdag komt eraan: koop geen nieuw hoedje maar ruil

Opinie

Heske Verburg

Melanie Schultz van Haegen en Jeanine Hennis-Plasschaert (r) op Prinsjesdag vorig jaar. © ANP
Opinie

Niet alleen de textielindustrie zelf, ook de consument kan werken aan verduurzaming, vindt Heske Verburg, directeur van Solidaridad Europa dat zich richt op wereldwijde verduurzaming.

De wereldbevolking groeit explosief én we kopen steeds meer kleding. De komende tien jaar zal dit leiden tot een stijging in de vraag naar textiel van 60 procent. Helaas profiteren de mensen die de kleding maken niet van deze groei. 70 miljoen textielarbeiders wereldwijd werken gemiddeld 6 dagen per week, 13 uur per dag onder grote druk. 

Lees verder na de advertentie
De tex­tiel­in­du­strie is de op één na grootste vervuiler ter wereld, na de olie-industrie

Het merendeel is vrouw, vaak met kleine kinderen. En in een door mannen gedomineerde sector hebben ze weinig perspectief. De minimumlonen in de kleding- en textielindustrie zijn slechts de helft van wat wordt beschouwd als een leefbaar loon. Over de milieulast kunnen we kort zijn: de textielindustrie is de op één na grootste vervuiler ter wereld, na de olie-industrie.

Consumenten

Kleren zijn een in het oog springend symbool van onze snelle massaconsumptie. Veel van de kleren die wij hier kopen worden in landen als Bangladesh, India en China en opkomende landen als Ethiopië en Burma gemaakt. Nederlanders kopen gemiddeld 46 kledingstukken per jaar. De gemiddelde Nederlandse garderobe bevat 173 kledingstukken, waarvan 50 items al een jaar niet gedragen zijn. We gooien 40 kledingstukken per jaar weg.

Consumenten geven aan dat ze wel duurzame keuzes willen maken, maar in de praktijk gebeurt dat te weinig. Consumenten kunnen echt bijdragen door minder en duurzamer te kopen en meer te repareren, ruilen en recyclen.

Westerse bedrijven en overheden spelen een grote rol in duurzamere textielproductie. Het werk dat wij als Solidaridad doen in fabrieken in China en Ethiopië, staat daarom niet los van de samenwerking hier met Nederlandse bedrijven in het Nederlandse textielconvenant. Alleen door nauwe samenwerking tussen bedrijven, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties kunnen we de omstandigheden daar verbeteren. De misstanden in deze ketens zijn vaak zo veelomvattend dat bedrijven of overheden dat onmogelijk alleen kunnen oplossen.

Gepaste zorgvuldigheid

Goede eerste stappen zijn gezet. Veel bedrijven hadden nog geen beleid op due diligence (letterlijk: gepaste zorgvuldigheid, ofwel: uitzoeken of productieomstandigheden bij leveranciers deugen). Nu hebben ze een plan van aanpak en is hun productieketen transparanter.

Maar gezien de omvang van het probleem is sneller resultaat nodig. Meer bedrijven moeten zich aansluiten bij het convenant. Maximale transparantie in productieketens is nodig zodat we aan de slag kunnen waar het echt nodig is. Europese samenwerking is cruciaal omdat we te maken hebben met internationale productieketens. Niet alleen met de Duitse Bündnis für nachhaltige Textilien, zoals nu al gebeurt, maar met veel meer Europese landen. Dan heb je meer slagkracht om in producerende landen verbeteringen te realiseren met de lokale industrie en overheid.

Convenanten hebben nu de kans om zich te bewijzen. Maar om alle bedrijven mee te krijgen kan (Europese) wetgeving een logische volgende stap zijn. Laten we met elkaar leren van de eerste pogingen die nu in verschillende landen worden ondernomen, zoals met de Modern Slavery Act in Engeland.

Als consumenten 'modebewuster' worden, geven ze een helder signaal af. Uiteindelijk moeten we naar een situatie waarin de consument niet meer na hoeft te denken over de vraag of de kleding duurzaam is. Al onze kleren moeten 'gewoon' duurzaam geproduceerd worden, zonder schade voor mens en milieu.

Volgende week dinsdag, een week voor Prinsjesdag, organiseert Solidaridad een 'Hoedjesruil'-evenement voor politici. En we brengen politici, bedrijfsleven en modewereld samen om te bepalen hoe we nu echt gaan doorpakken naar een duurzame textielsector.

Lees ook:

Kleding van mest pakt twee problemen tegelijk aan

Ondernemer en kunstenares Jalila Essaïdi patenteerde een techniek om textiel te vervaardigen uit dierlijke mest. Dat biedt perspectieven voor de verduurzaming van twee vervuilende industrieën.

Deel dit artikel

De tex­tiel­in­du­strie is de op één na grootste vervuiler ter wereld, na de olie-industrie