Klein Verslag

Perronmeubilair met meer comfort, maar nu nog niet

Beeld ANP

Wat is comfort? Ik lees: een gevoel van gemak en bevrediging van lichamelijke behoeften zonder pijn of angst. 

Het Engelse woord voor 'comfort' is precies hetzelfde, met dezelfde betekenis: a state of physical ease and freedom from pain or constraint. In het Engels heeft het nog een belangrijke tweede betekenis, namelijk van 'troost'.

Hoe dan ook, het was met enige verwachting dat er op mijn treinstation, dat van Utrecht Overvecht, ineens een canvasdoek werd opgespannen met de mededeling: 'Nu nog wat ongemak. Straks meer comfort. Nieuw perronmeubilair op dit station.'

Intussen was men al begonnen het oude meubilair te verwijderen; dat meubilair bestond uit een rij van half open abri's van glas met daarin stalen banken. Eén van de abri's was met een glazen deur afgesloten, daar kon je nog het warmst op je verlate trein wachten, hoewel ook deze behuizing niet tochtvrij was.

Ja, erg comfortabel was het inderdaad niet, die banken van staal waren koud en hard, en heel de bevolking moest weer lijden onder de voorgeschreven vandaalbestendigheid.

Die verwijdering vond in de late wintermaanden plaats, zodat je als reiziger hoopte op een snelle vervanging door meubilair met meer comfort en hoewel ik niet rekende op leunstoelen en sofa's in een huiskamerachtige setting, keek ik toch erg op van wat er alvast aan nieuw comfortabel perronmeubilair werd gepresenteerd: een kale betonnen bank zonder rugleuning en zonder behuizing.

Hadden we iets misdaan? Verdienden we straf? Moesten we met Spartaanse middelen heropgevoed worden? Was het aangekondigde comfort cynisch bedoeld?

Of - en dat wil ik niet helemaal uitsluiten - komt er nog iets moois bij, want elders op het perron liggen de werkzaamheden al tijden stil, wat op zich een blunder in de planning lijkt.

'Nu nog wat ongemak. Straks meer comfort.'

Waaruit zou dat comfort kunnen bestaan als je de beschutting hebt weggenomen? Als je de wachtenden hebt blootgesteld aan de elementen. Boven het eilandperron tussen de sporen zweeft nog een overkapping, waar de wind overigens genadeloos onderdoor jaagt, maar aan de zijde van de woonwijk is het perron alleen nog maar door een heg geflankeerd.

Schoon en veilig

Volgens de richtlijnen van de rijksoverheid mag een reiziger van een station verwachten dat het er schoon en veilig is, dat het toegankelijk is voor slechtzienden en minder validen, dat er aantrekkelijke voorzieningen zijn.

Volgens diezelfde overheid moet het comfort omhoog middels verwarmde wachtruimtes, nieuw meubilair of kunst, door planten, struiken of bomen, door toiletvoorzieningen.

De inrichting van de stations is een zaak van ProRail, die in het geval van Utrecht Overvecht kennelijk een eigen selectie maakte van de richtlijnen.

Of is een voorstadstation geen echt station, ook als er dagelijks tienduizend reizigers in- en uitstappen? Of dacht u dat de treinen er minder vaak vertraagd zijn?

Niets dan lof voor de hoogwaardige architectuur van de grote nieuwe OV-terminals in de grotere steden; in de rest van het land heerst Sparta.

Met het oog van een antropoloog en de pen van een dichter doet Wim Boevink dagelijks verslag over de grote en kleine wereld om hem heen. Lees hier eerdere afleveringen van Klein Verslag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden