Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Passend onderwijs; een ideaal dat niet moet worden losgelaten

Opinie

Trouw

© ANP
Commentaar

Passend onderwijs ‘pakt eigenlijk voor niemand goed uit’, concludeerden onderzoekers deze week op basis van de ervaringen van leraren. 

Vier jaar na invoering van dit stelsel, waarin basisschool en speciaal onderwijs moesten samenwerken met het doel meer kinderen op de ‘gewone school’ te houden, is het tijd de balans op te maken. 

Lees verder na de advertentie

Wat is de bijdrage van dit onderzoek daaraan? De gemiddelde klas op de basisschool telt vijf kinderen die extra zorg nodig hebben, door bijvoorbeeld een ontwikkelingsstoornis of gedragsproblemen. Die groep lijkt groter dan het aantal kinderen dat volgens hun leraren naar het speciaal onderwijs zou moeten. Twee derde van de leraren denkt dat dit bij ‘een of meerdere’ leerlingen het geval is. Dat maakt het oordeel over deze onderwijsvernieuwing genuanceerder. Er zijn blijkbaar kinderen die met extra zorg wel prima op de reguliere basisschool kunnen blijven.

Het is goed om in de gaten te houden hoe een ideaal in de praktijk uitpakt, maar het moet niet worden losgelaten

De klacht van leraren is niet nieuw, maar na vier jaar ervaring kan niet meer van aanloopproblemen worden gesproken, zoals de onderzoekers terecht opmerken. Als het echt niet gaat en als een kind onevenredig veel aandacht vraagt, moet worden ingegrepen. Overigens niet direct door dit kind alsnog naar het speciaal onderwijs te laten gaan. De leraren geven immers ook aan behoefte te hebben aan meer ‘handen in de klas’ bij deze kinderen. Binnen de samenwerkingsverbanden tussen speciaal- en regulier onderwijs blijft nu geld op de plank liggen, waarmee juist extra ondersteuning zou moeten worden ingekocht.

Niet lichtvaardig

Het kan blijken dat ondanks extra ondersteuning een kind toch beter af is in het speciaal onderwijs. Dat is een beslissing die als het goed is niet lichtvaardig wordt genomen. Het nieuwe onderzoek maakt duidelijk dat het lang kan duren voordat deze overgang plaatsvindt. Dat is een onderdeel dat inderdaad ‘voor niemand goed uitpakt’, waarin snel verbetering moet worden gebracht.

Maar met de algehele stelling dat dit stelsel niet goed uitpakt, moet ook worden uitgekeken om andere redenen. Het gaat hier om de uitwerking van een breder ideaal, dat van een inclusieve samenleving, waarin we mensen die moeilijk kunnen meekomen zoveel mogelijk laten optrekken met anderen. Dat ideaal wordt bijvoorbeeld uitgevoerd in de psychiatrie, waarin patiënten niet meer ‘in de bossen’ worden geplaatst, en dus ook in het onderwijs. Daar gaat het om minder meetbare doelen, zoals het gevoel mee te kunnen doen, of om meer begrip bij ‘reguliere’ kinderen die nu ook de andere kant dagelijks meemaken. De leraren in dit onderzoek zien dat ideaal overigens ook. Het is goed om in de gaten te houden hoe een ideaal in de praktijk uitpakt, maar het moet niet worden losgelaten.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Lees meer commentaren op trouw.nl/commentaar.

Lees ook:

Leraren over passend onderwijs: het werkt gewoon niet

Redderende leraren, leerlingen die tussen wal en schip vallen en toenemende werkdruk: niets wijst erop dat de wet passend onderwijs na vier jaar een succes is geworden, blijkt uit nieuw onderzoek.

Deel dit artikel

Het is goed om in de gaten te houden hoe een ideaal in de praktijk uitpakt, maar het moet niet worden losgelaten