commentaar

Pas de subsidie op stekkerauto’s jaarlijks aan, zodat zoveel mogelijk mensen ervan profiteren

Het draagvlak voor het klimaatbeleid erodeert, als alleen de Tesla-rijders jaar na jaar flinke belastingkortingen incasseren. Beeld ANP

Een cadeau voor de rijken of noodzakelijke stimulans voor de overgang naar elektrisch rijden? Deze vraag houdt de Tweede Kamer opnieuw bezig, vooral nu het rekenmodel voor deze subsidies onder vuur ligt.

Tot nu toe hebben vooral leaseautorijders en daarmee bedrijven van de miljardensubsidies geprofiteerd. Dat mag niet verwonderen in een markt die nog volop in ontwikkeling is, waarbij de dure modellen als eerste van de band rollen. Het mag niet zo blijven. 

Hybridedebacle

In het beste geval gaat het net als met de zonnepanelen, waarbij de vroege aanhakers – met subsidies – de weg effenden voor goedkopere massaproductie. Het draagvlak voor het klimaatbeleid erodeert, als alleen de Tesla-rijders jaar na jaar flinke belastingkortingen incasseren. Het debacle met de subsidie voor hybriderijders, die wel de belastingkorting incasseerden maar vervolgens uitsluitend de benzinetank gebruikten, ligt daarbij nog vers in het geheugen.

De doelstelling van dit kabinet is helder: in 2030 moet iedere nieuwe auto op de weg een stekkerauto zijn. Dat is ambitieus en valt daarom te prijzen. Hoe we daar moeten komen, is een ander verhaal. 

Al jaren werkt de overheid met een rekenmodel van het private adviesbureau Revnext, dat moet inschatten wat de effecten zijn van bepaalde subsidies en kortingen. Dat zo’n model op commerciële basis gemaakt is, wringt. Dergelijke berekeningen moeten zo snel mogelijk in publieke handen komen en daarmee controleerbaar voor het parlement.

Dat neemt niet weg dat voorspellen een helse klus is, want het gedrag van mensen in deze groeimarkt is van veel factoren afhankelijk. Revnext zat er een paar keer flink naast. De vraag is of andere modellen beter werken. Zeker op lange termijn, zo bevestigde ook het Planbureau voor de Leefomgeving, is geen zekerheid te geven over de effecten van beleid. Hoe graag politici dat ook willen.

Vergeet de vrachtwagens niet

Beter is daarom de subsidies zoals een korting op de fiscale bijtelling van jaar tot jaar aan te passen. De inzet moet zijn: zo snel mogelijk ook goedkopere elektrische auto’s op de markt. En vergeet de vrachtwagens niet. Aandacht en geld moet er ook zijn voor de infrastructuur, zoals laadpalen langs de snelweg en voor de deur.

Natuurlijk zou het ideaal zijn als iedereen overstapt op duurzamer openbaar vervoer. Ook zijn er andere sectoren waarin investeringen wellicht meer renderen bij het terugdringen van CO2-uitstoot, zoals woningisolatie. 

De klimaatdoelen waar we ons voor gesteld zien zijn daarentegen zo groot, dat subsidies voor mobiliteit meer dan gerechtvaardigd zijn. Iedereen in bus, tram of trein is immers een utopie. Subsidies moeten dus waar mogelijk alle automobilisten ten goede komen, niet alleen rijke.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Lees ook:

De berekening van miljardensubsidie voor stekkerauto’s blijft met mist omgeven

De subsidies voor vooral dure elektrische auto’s liggen opnieuw onder vuur. En daarmee ook staatssecretaris Menno Snel van financiën.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden