Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Papier ruikt en voelt lekker

Opinie

Cees van der Laan

© Maartje Geels
Brief van de hoofdredactie

Een week na mijn stukje over de digitale transitie van Trouw, naar aanleiding van een bezoek aan op dit terrein succesvolle kranten in Oslo en Stockholm, staat vandaag in ons zaterdagmagazine Tijd een ode aan papier. 

Een liefdesbetuiging aan een papieren tijdschrift, Flow geheten, dat tegen de digitale stroom in een groot succes is geworden, schrijft Isabel Baneke, een redacteur die nog zo jong is dat de digitale revolutie al was begonnen toen zij werd geboren. Het magazine verschijnt inmiddels in vier talen en 39 landen. Flow heeft in Nederland een betaalde oplage van 77.000.

Lees verder na de advertentie

Er zijn tal van tijdschriften en kranten die het in het digitale tijdperk best goed doen en daar hoort de papieren uitgave van Trouw bij. Het advies van Sylvain Ephimenco om de papieren krant vanwege het milieu om te ruilen voor een digitale replica viel niet bij iedere lezer in goede aarde. Ook niet bij de hoofdredacteur, en dat zegt hij met een knipoog.

“Het lijkt mij een afschuwelijk idee als de papieren krant zou ophouden te bestaan! Ik ben iedere dag weer benieuwd naar wat er in zal staan, de foto’s, de mooie illustraties, de vormgeving. Ik sleep de krant overal mee. Ik moet er niet aan denken dat hij alleen digitaal te lezen zal zijn”, schrijft een lezeres uit Driebergen.

‘Het lijkt mij een afschuwelijk idee als de papieren krant zou ophouden te bestaan! Ik ben iedere dag weer benieuwd naar wat er in zal staan.’

Lezeres ter Driebergen

Overzichtelijk

Haar reactie is menig lezer uit het hart gegrepen. Papier voelt en ruikt lekker. De stukken kunnen overzichtelijk, in volgorde van belang en mooi vormgegeven worden gepresenteerd en zo kan ik nog wel even door gaan. Daarbij komt (dat is mijn knipoog naar Ephimenco) dat de papieren krant wat inkomsten uit abonnees en advertenties betreft tot nu toe meer oplevert dan de digitale versie, zoals ik vorige week al schreef. En daarmee kunnen we de salarissen van de redacteuren en de bijdragen van Ephi blijven betalen. “Om de digitale krant bij mij thuis of waar dan ook te bezorgen passeert de digitale krant een aantal energie slurpende servers, met dus veel CO2-uitstoot’’, zo reageert een lezer uit Berkel en Rodenrijs op de stelling van onze columnist dat een papieren krant minder duurzaam zou zijn dan een digitale. De Persgroep, waartoe Trouw behoort, tracht de krant zo duurzaam mogelijk te produceren, onder andere met gerecycled papier.

Wie ik ook ken, lezers van jong tot oud, gedrukt papier oefent een magische aantrekkingskracht op hen uit. Boeken, kranten, tijdschriften, het zijn qua leescomfort heerlijk producten.

Dat gezegd hebbende moeten we onze ogen zeker niet sluiten voor alle digitale ontwikkelingen en die treffen ook de krant. Wie naar de cijfers kijkt, ziet een duidelijke trend: het aantal mensen dat de krant leest op iPad, desktop of op de telefoon stijgt snel. De gedrukte oplage zit in een glijvlucht naar beneden, waardoor de kosten van het drukken en distribueren stijgen.

Wat wij hopen is dat we de papieren krant zo lang mogelijk in stand kunnen houden om daarmee de transitie naar een digitale toekomst van de krant zo soepel mogelijk te maken.

En wat voorspelde Graham Roberts van The New York Times die gisteren bij ons, de Persgroep, op bezoek was om te vertellen over nieuwe digitale inzichten?

U raadt het mogelijk al: de papieren krant blijft nog lang bestaan.

Brief van de hoofdredactie. Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Deel dit artikel

‘Het lijkt mij een afschuwelijk idee als de papieren krant zou ophouden te bestaan! Ik ben iedere dag weer benieuwd naar wat er in zal staan.’

Lezeres ter Driebergen