Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Pak het onderwijs nu echt eens aan

Opinie

Redactie

Basisschoolleraren tijdens de protestmanifestatie in Den Haag in 2017. © ANP
Commentaar

Dat de problemen in het onderwijs zeer groot zijn – daar is iedereen het wel over eens. De salarissen van basisschoolleerkrachten blijven achter. De werkdruk is ongezond hoog, met name op basisscholen en universiteiten. Dagelijks vallen leerkrachten uit doordat ze het werk niet meer kunnen volhouden. 

De publicatiedruk op universiteiten is erg hoog. Er zijn scholen die een vierdaagse schoolweek hebben ingevoerd. Het tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs is erg problematisch: invalkrachten moeten om de haverklap nee verkopen. Er is te weinig geld voor ondersteunend personeel.

Lees verder na de advertentie

Maar hoe bestrijd je die problemen?

Door opnieuw te staken, zegt een groot deel van de onderwijswereld. Naar verwachting zo’n 20.000 mensen trekken vandaag naar het Malieveld voor een staking waar alle lagen van het onderwijs aan meedoen, van basisschool tot universiteit.

Niet voldoende

Ook in 2017 en 2018 werd er in het onderwijs gestaakt. Dat is niet zonder gevolgen gebleven. Er kwam een nieuwe cao voor het basisonderwijs, 270 miljoen euro extra voor salarissen en 430 miljoen om de werkdruk te bestrijden. Basisschoolleerkrachten zijn er zo’n 8,5 procent op vooruit gegaan. Maar dat is niet voldoende, zegt de Algemene Onderwijsbond (AOb). En daar heeft de bond gelijk in. Die extra miljoenen zijn een goede eerste stap geweest, maar tot een fundamentele aanpak van de problemen lijkt dat nog niet te hebben geleid. Het grootste knelpunt is de salariskloof tussen leerkrachten in het basisonderwijs en hun collega’s in de rest van het onderwijsveld. Zolang die kloof niet gedicht wordt, zal het lerarentekort niet kunnen worden opgelost, zeggen de stakers. Over de grens zijn er genoeg voorbeelden aan te wijzen die die stelling onderschrijven: in landen waar de salarissen wél op niveau zijn, is van lerarentekorten geen sprake.

De extra miljoenen zijn een goede eerste stap geweest, maar tot een fundamentele aanpak van de problemen lijkt dat nog niet te hebben geleid

Vakbond CNV Onderwijs doet niet mee met de staking. Niet omdat de bond vindt dat het met de problemen wel meevalt. Maar staken doe je pas als de gesprekken zijn vastgelopen en er geen andere uitweg meer is, stelt de bond. De gesprekken zijn nog gaande, en daarom zal het CNV vandaag niet op het Malieveld verschijnen. Bovendien vindt de bond de timing van de staking – vijf dagen voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten – ongelukkig gekozen. Ook daar valt iets voor te zeggen. Een staking is inderdaad een zeer zwaar middel.

Staken of niet staken: er is in elk geval eensgezindheid over de problematische situatie waar het Nederlandse onderwijs zich momenteel in bevindt. Die kan niet worden genegeerd.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Lees ook:

Onderwijsstaking: is vier miljard euro erbij een reële eis, of is het onderwijs een rupsje-nooit-genoeg?

Van basisschool tot universiteit, alle lagen van het onderwijs doen mee aan een landelijke staking. Het personeel wil vier miljard extra voor een hoger salaris en lagere werkdruk. Hoe reëel is die eis?

Duizenden scholen dicht tijdens onderwijsstaking

Meer dan 1800 basisscholen sluiten vrijdag de deuren voor de onderwijsstaking. Ook uit het hoger onderwijs worden duizenden studenten en docenten verwacht. 

Deel dit artikel

De extra miljoenen zijn een goede eerste stap geweest, maar tot een fundamentele aanpak van de problemen lijkt dat nog niet te hebben geleid