OpinieMobiliteit

Oudere auto’s zijn niet het probleem, kilometers wel. Belast daarom juist die dikke lease-auto

null Beeld Trouw
Beeld Trouw

Lezer en oud-ambtenaar Martin Kroon zegt dat het wel degelijk van belang is om niet autobezit maar het aantal kilometers te belasten.

Verkeersexpert Victor Knoop verwacht dat verschuiving van autobelastingen van bezit naar gebruik funest is voor het milieu (Opinie, 17 mei). Dat zou tot meer gebruik van oudere auto’s leiden. Zijn analyse strookt niet met de praktijk. Hij stelt nogal elitair, dat mensen daardoor oudere auto’s gaan aanhouden ‘die ze niet echt nodig hebben’. Nou, dat is nu al het geval.

Autobezit is in Nederland vrij. Als ik bijvoorbeeld geen vrienden en (klein)kinderen ver weg had en geen kano’s moest vervoeren naar Polen voor kampeervakanties, reed ik al Greenwheels. Nu staat mijn oudere Citroën bijna de hele week stil – tussen de vier auto’s van buren van wie de kinderen op hun achttiende een tweedehandsje kregen. Die worden voor elk wissewasje gebruikt, richting supermarkt of stad. Daarvoor heb ik vier fietsen.

Oudere auto’s zijn niet het (milieu)probleem, dat zijn de extra auto’s en onnodige korte ritjes. In mijn straat heeft bijna iedereen twee auto’s, vaak een dikke SUV ‘van-de-zaak’ en een kleinere voor de boodschappen. Beschikbaarheid en gemakzucht maken dat die als fiets worden gebruikt.

Vervoersarmoede is het probleem

Dankzij katalysators zijn benzine-auto’s minimaal vervuilend met stikstofoxiden, koolwaterstoffen- en deeltjes-emissies. Alleen na de koude-start en ‘sportief’ rijden met hoge toerentallen vervuilen ze sterker. De grootste vervuilers zijn (oudere) diesels zonder roetfilter of stikstofoxide-afbraak, vaak gebruikt door pakjesbezorgers. De periodieke keuring zorgt dat auto’s met kapotte katalysator of roetfilter afgekeurd worden. Elektrische auto’s hebben geen uitlaat(gassen), de milieubelasting loopt via elektriciteitscentrales en de vervuilende, inhumane grondstoffencyclus in China en Congo.

Lage inkomens rijden minder kilometers, in de oudste auto’s. Elektrische auto’s? Onbereikbaar! Bovenmodale zakenrijders produceren jaarlijks tientallen miljarden fiscaal-gunstige voertuigkilometers. Hún dagelijkse spitskilometers en filebijdragen dwingen politici tot weg- aanleg, niet de privékilometers met benzineauto’s. Het is dus terecht als zakenrijders per kilometer gaan betalen; leaseauto’s moeten fiscaal ontmoedigd worden. Jarenlang zijn miljarden belastinggeld onnodig doorgeschoven naar zakelijke rijders, zonder echte milieuwinst. Vergelijk dat met de hogere autokosten in regio’s zonder fatsoenlijk openbaar vervoer. Die vervoersarmoede is hét probleem van plattelanders.

Richt je niet op oudere auto’s, doe wat tegen fiscale verwennerij, en vergeet de vervoersarmoede niet.

Lees ook:

Stekkerauto’s zijn echt schoner, bevestigt studie nog maar eens

Elektrische auto’s zijn veel minder vervuilend dan wagens met een benzinemotor. Zelfs als je de CO2-uitstoot van vuile stroom meetelt, die vrijkomt bij productie en gebruik.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden