opinie

Ook kaskrakers kunnen inhoud hebben

Fans in Zuid-Korea wachten op de première van 'Avengers: Infinity War'.Beeld ANP

'Avengers: Infinity War' is meer dan een parade van kleurrijke kostuums en talloze ontploffingen, schrijft Luuk Romeijn, een 16-jarige filmfan. Filmrecensenten moeten Marvel-films serieus nemen.

Vorige week ging 'Avengers: Infinity War' in première in Nederland, een film die met 630 miljoen dollar wereldwijd het grootste debuutweekend ooit op zijn naam heeft staan. Toch vinden de Nederlandse media deze kaskraker van Marvel Cinematic Universe blijkbaar niet belangrijk genoeg om te vermelden. Dat de film zoveel meer is dan geweld, actie en slimme marketing lijkt de journalistiek compleet te ontgaan.

"Een eindeloze serie films (lees: een marketingstrategie) waarin superhelden in wisselende allianties boosaardige supercriminelen, buitenaardse invasies en, als het zo uitkomt, elkaar bestrijden." Zo beschrijftTrouw het Marvel Cinematic Universe in een recensie van 'Spiderman: Homecoming'. Deze beschrijving is niet onjuist, maar toch verre van compleet. 

Zware onderwerpen

De reeks van films en tv-series geproduceerd door Marvel Studios snijden op een toegankelijke manier zware onderwerpen aan als posttraumatische stressstoornis, vrijheid en racisme. Hierbij is de centrale vraag meestal: wanneer ben je een held?

Marvel, begonnen als stripboekproducent, heeft het altijd al moeilijk gehad serieus te worden genomen. Stripboeken werden pas laat erkend als kunstvorm. Hetzelfde geldt nu voor superheldenfilms. Journalisten vergeten verder te kijken dan de kleurrijke kostuums en talloze ontploffingen.

Behalve wanneer de boodschap niet zover onder het oppervlak ligt, zoals bij de laatste succesfilm 'Black Panther'. Een donkere cast en donkere regisseur, dat vinden de media wel interessant. Black Panther is ongetwijfeld één van de betere Marvel-films en heeft zeker een belangrijke boodschap, maar is niet de enige productie die betekenis heeft.

Boodschap aan miljoenen

In de afgelopen tien jaar heeft Marvel in films de meest uiteenlopende karakters geïntroduceerd en is het bedrijf er keer op keer in geslaagd om het publiek om deze karakters te laten geven. En al deze goed ontwikkelde personages, van een pratende wasbeer tot een god uit de Noorse mythologie, komen samen in Avengers: Infinity War. Dit maakt de film bij voorbaat al een succes.

Lering en vermaak van het publiek, zoals Horatius het bedoeld heeft, dat is wat Marvel probeert.

Ja, er is veel geweld, en ja, de marketingstrategie brengt veel geld in het laatje bij Disney, Marvels moederbedrijf, maar als je op deze manier aan miljoenen mensen op de wereld een boodschap kunt vertellen, heb je het goed voor elkaar.

Lees ook: Inclusiviteit loont, zie Black Panther
Het succes van 'Black Panther' laat zien, aldus Reza Kartosen-Wong, dat films met niet-witte hoofdpersonen een breed publiek kunnen aanspreken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden