Brief van de hoofdredacteur

Ook het nieuws-speelveld heeft marktregels nodig

Beeld Maartje Geels

Ook de VS beginnen eindelijk wakker te worden, zo bleek deze week. Onder de kop ‘Hoe ga je machtsmisbruik van internetreuzen tegen’, beschrijft onze Amerikaanse correspondent Bas den Hond in de krant van vrijdag wat de mogelijkheden zijn voor de Amerikaanse overheid om techreuzen als Amazon, Google, Facebook en Apple aan te pakken.

En het woordje eindelijk is hier wel op zijn plaats. Al jaren wordt er gewaarschuwd voor de almacht van deze digitale molochs. Hun handelswijze kon lang worden getypeerd als ondernemen zonder verantwoordelijkheid. Zij waren hoogstens platforms, die aanbieders en afnemers bij elkaar brachten. Geleidelijk aan zijn ze in de afgelopen jaren gedwongen verantwoordelijkheid te nemen voor wat hun klanten op hun platforms aanbieden of doen. Mede onder druk van privacy-organisaties, media, overheden en in ons geval gelukkig de Europese Commissie.

Hopelijk gaat onze eigen overheid eveneens met hun almacht aan de slag. Ik ben daar niet pessimistisch over, al realiseer ik me dat het een langzaam, taai gevecht zal zijn, een uphill battle, zoals de Amerikanen plegen te zeggen. Maar voor een eerlijk speelveld voor alle partijen die afhankelijk zijn van deze platforms is het raadzaam de macht van de Zuckerbergs van deze wereld aan banden te leggen.

Omroepplan

Op een lager niveau maar niet onbelangrijk voor de toekomst van private media, zoals kranten en zelfstandige sites als nu.nl, was er deze week ook nieuws. Delen van het omroepplan van mediaminister Arie Slob lekten uit. Daarin zou een deel van de reclamemogelijkheden worden weggehaald bij de publieke omroep en de jongerenzender NPO3 zou een zender voor regionale omroepen worden.

Persoonlijk ben ik voor een diverse en vitale publieke omroep en die mag wat mij betreft ook best wat belastinggeld kosten. Als kijkers in grote aantallen anders gaan kijken of verdwijnen, dien je je wel te herbezinnen op je rol. De omroepnota van Slob is daar een antwoord op. Maar ik hoop ook dat er een antwoord komt op het probleem dat de publieke omroep en private media, zoals een krant als Trouw, steeds vaker in elkaars vaarwater dreigen te komen, doordat tv-programma’s zich in toenemende mate als een gratis online krant gedragen.

Een door Slob aangekondigd convenant tussen de publieke omroep, commerciële zenders en uitgevers zou ook dat speelveld in het online domein hopelijk iets eerlijker maken. Daarnaast zouden er meer mogelijkheden komen voor samenwerking tussen de publieke omroep en krantenuitgevers. Ik ben benieuwd.

Nieuwe digitale Trouw

Voor kranten zijn dit belangrijke ontwikkelingen. Zij zetten vol in op innovatie en online producten om nieuwe lezers aan zich te binden en lezers te behouden. Bij Trouw staan we aan de vooravond van het live brengen van een nieuwe site, app en een opvolger van onze digitale krant. In de afgelopen maanden is een team van onze vaste ontwerpers, redacteuren, online specialisten en techneuten hard aan het werk geweest om de nieuwe site, app en digitale krant te ontwikkelen. We zijn zeer tevreden over wat er nu op de tekentafel ligt en inmiddels wordt gebouwd.

Het zal u niet verrassen dat dit kostbare, maar noodzakelijk innovaties zijn om als nieuwsmerk te overleven. Het zou ons zeker helpen als er in het online domein marktregels komen voor de grote techplatforms en een eerlijk speelveld voor alle aanbieders van nieuws. Daar is iedereen bij gebaat.

Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Lees ook:

Amerikaanse overheid wil machtige techreuzen aanpakken, maar onduidelijk is hoe

De VS willen de macht van de internetreuzen aanpakken. Maar hoe doe je dat?

Akkoord over publieke omroep: veel minder reclame

De publieke omroep mag op internet – websites en mobiele apps – geen reclame meer maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden