null

OpinieDigitalisering

Ook de niet-digitale burger moet bij de overheid terecht kunnen

Digitalisering is een zegen, maar een kwart van de burgers dreigt buitengesloten te worden als gemeenten geen rekening met hen houden, schrijft Daniël van Schijndel, gemeenteraadslid in Asten.

Veel Nederlanders hebben tijdens de coronacrisis ervaren dat het thuiswerken meestal goed gaat. Sommigen zijn er inmiddels al zo aan gewend geraakt dat ze niets liever willen dan thuiswerken. Zonder de juiste digitale middelen was dat echter een onmogelijke opgave geweest. De coronacrisis onderstreept dat veel, en misschien tegenwoordig wel bijna alles, digitaal te regelen is. Dat is handig en gemakkelijk voor jongere generaties en werkenden, maar het lukt niet iedereen om mee te komen met deze digitale veranderingen.

Eerder dit jaar bracht de Nationale Ombudsman een onderzoek uit waaruit blijkt dat ongeveer een kwart van de burgers en ondernemers vindt dat de digitalisering te snel gaat en dat de overheid te weinig doet om te helpen. Veel zaken kunnen digitaal worden geregeld met de gemeente. Denk aan het doen van een melding, meepraten over een onderwerp of een aanvraag indienen voor een bouwvergunning.

Dat is alleen maar goed, maar we moeten meer oog hebben voor hen die digitaal niet vaardig genoeg zijn. Zij mogen niet verdwaald raken of vergeten worden, en ook zij moeten goede kanalen hebben om met de gemeente in contact te komen. Het gaat hier om laagdrempeligheid: de gemeente is er tenslotte voor ons allemaal.

Digitale inclusie

Burgers moeten ook in de communicatie ervaren dat de gemeente er voor iedereen is. Als we dan alleen maar inzetten op digitale kanalen dan kan dat een verkeerd signaal zijn. Bij grote maatschappelijke vraagstukken willen gemeenten meer inzetten op het digitaal betrekken van inwoners, maar het is uiterst belangrijk daarbij oog te houden voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn. Ook mensen zonder digitale vaardigheden moeten kunnen meepraten over plannen die hun directe leefomgeving raken.

Wat mij betreft moet ‘digitale inclusie’ daarom hoger op de agenda komen. Iedereen moet uit de voeten kunnen met online dienstverlening en in bredere zin met de digitale samenleving. Hier ligt een opdracht voor ons allen, maar ook specifiek voor gemeenten. Heb hier oog voor, en maak de juiste keuzes in het communicatiebeleid. Kies niet altijd voor de gemakkelijkste weg. De coronacrisis heeft ons duidelijk gemaakt hoe afhankelijk we zijn geworden van digitale communicatiemiddelen, maar laten we dit moment ook aangrijpen om meer moeite te doen om digitaal minder vaardige Nederlanders de hand te reiken.

Lees ook:

De corona-app is een hit, maar de kritiek houdt aan

Het ministerie van volksgezondheid erkent dat inderdaad anderhalf miljoen Nederlanders een smartphone hebben waarop de app niet werkt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden