OpinieVerbreding A27

Onbegrijpelijk dat minister Van Nieuwenhuizen vasthoudt aan het verbreden van de A27

null Beeld Trouw
Beeld Trouw

Onbegrijpelijk dat minister Van Nieuwenhuizen niet inzet op verduurzamen, maar vasthoudt aan verbreding van de A27, vindt Robbert ­Bodegraven, oud-directeur van het wetenschappelijk bureau van GroenLinks.

Robbert Bodegraven

Nu we langzaam hoop krijgen de covidcrisis te overwinnen, ontstaat er weer ruimte om na te denken hoe we na de vaccinatie verder gaan. Aan het begin van de crisis was dit een veelbesproken vraag. Building Back Better, klonk het overal. Er verscheen een rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) met de veelzeggende titel ‘Groen uit de crisis’. Daarin schreef de Raad dat herstel hand in hand moet gaan met verduurzaming en aanpak van de klimaatcrisis. Na de zomer verstomde de discussie vrijwel. Ten ­onrechte.

Eind maart kwam de demissionaire regering bij monde van minister Van Nieuwenhuizen eindelijk met een reactie op het Rli-advies. Niets dan lof voor de regering: “We moeten niet herstellen wat in perspectief van de gewenste transities juist afgebouwd moet worden”, aldus Van Nieuwenhuizen. En: “Soms moet beleid worden aangepast als bestaande doelen of de nieuwe werkelijkheid daar om vragen.”

Wat een opmerkelijke reactie. Niet alleen omdat uit onderzoek van de universiteit van Oxford blijkt dat Nederland, met het zelfbenoemde ‘groenste kabinet ooit’, als het gaat om groen uit de crisis komen een van de slechtst presterende landen is (Trouw, 25 maart). Maar ook omdat Van Nieuwenhuizen verantwoordelijk is voor wat een van de meest omstreden infrastructuurprojecten in de recente geschiedenis lijkt te worden. Tegen de wil van gemeente en provincie in, tegen de voorkeur van de overgrote meerderheid van bewoners, tegen het advies van zo’n beetje iedere verkeersdeskundige, wil Van Nieuwenhuizen vasthouden aan het plan om de A27/A12 rondom Utrecht te verbreden.

Halsstarrig vasthouden aan een achterhaald plan

Wat zegt het Rli-rapport hierover? In het hoofdstuk over ‘emissieloze mobiliteit’ adviseert de Raad meer spreiding van mobiliteitsmiddelen. Dat betekent: minder in de auto, meer in het ov, op de fiets of wandelend. De covidcrisis heeft deze diversiteit van mobiliteit bevorderd, de overheid moet dit nu vasthouden. Zegt de Rli, kennelijk onderschreven door de regering.

Wat schreef minister Van Nieuwenhuizen alweer namens de regering? “Soms moet beleid worden aangepast als bestaande doelen of de nieuwe werkelijkheid daar om vragen.” Emissieloze mobiliteit is moeilijk in overeenstemming te brengen met verbreding van snelwegen. De ‘nieuwe werkelijkheid’ na de covidcrisis vraagt om nieuwe oplossingen. Waarom houdt zij dan zo halsstarrig vast aan haar achterhaalde plan?

Voor alle duidelijkheid: de verbreding van de A27/A12 is gebaseerd op files die tien jaar geleden ontstonden en er nu nauwelijks nog staan. Bovendien geven berekeningen aan dat twee derde van het verkeer op het knooppunt lokaal verkeer is. Dat is gezonder en beter op te lossen met ov en fiets, zegt het door de regering gedragen Rli-advies. Het fileprobleem is ook opgelost als 80 kilometer per uur op de rondweg wordt ingevoerd. Eenvoudige, goedkope én groenere oplossingen: het kan.

Een inkoppertje

Het omstreden verbredingsplan ligt nu voor laatste toetsing bij de Raad van State. Er zijn nog twee mogelijkheden om ons land en ons geld (1,5 miljard nutteloze investering) te behoeden voor een keuze die gebaseerd is op inzichten uit het verleden en minachting voor betere oplossingen die burgers, gesteund door verkeersexperts, aandragen.

De Raad van State kan doen wat hij beloofd heeft beter te doen: eerlijk toetsen, zonder bij voorbaat ervan uit te gaan dat de overheid rechtmatig handelt. Een toetsing die rekening houdt met de gegronde, billijke en rechtmatige bezwaren van burgers die door koppig vasthoudende landbestuurders niet gehoord worden.

Mocht de Raad van State opnieuw kiezen voor machtsbescherming in plaats van burgerbescherming, dan is er nog hoop op verstand tijdens de formatie. Anderhalf miljard besparen door een plan zonder draagvlak te schrappen, is zelfs voor de VVD makkelijk wisselgeld tijdens de formatie. D66 kan ermee laten zien dat het ernst maakt met de groene beloftes uit de campagne. Formateurs en partijleiders: een ­inkoppertje voor het oprapen.

De uitbreiding van meerdere snelwegen is uitgesteld vanwege de stikstofuitstoot. Hoe nu verder?

De uitbreiding van meerdere snelwegen is voorlopig uitgesteld. De Raad van State wil dat verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen haar stikstofaanpak beter uitlegt. Viel dat te verwachten? Zes vragen en antwoorden.

Even parkeren, die verbreding bij Amelisweerd

De noodzaak om de A27 bij Amelisweerd te verbreden is minder evident. Het is niet duidelijk waarom het alternatieve plan, dat goedkoper is, de achtertuin van de stad Utrecht intact laat en de CO2-uitstoot van het verkeer door de snelheidsverlaging beperkt, geen doorgang zou kunnen vinden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden