null Beeld

Commentaar

Nog meer twijfel over alle asfaltplannen van minister Van Nieuwenhuizen

Jarenlang is er over gepraat, over de verlengde snelweg A15 die, vanaf knooppunt Ressen bij Nijmegen, de A15 moet verbinden met de A12 tussen Duiven en Zevenaar, richting de Achterhoek en Duitsland. Een omstreden project, waarbij natuurbelang stevig botst met dat van de bereikbaarheid van Arnhem en Nijmegen. De Raad van State heeft nu demissionair verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op de vingers getikt, maar de vraag is of het project in de huidige vorm sowieso wel doorgang moet vinden. Van Nieuwenhuizen krijgt zes maanden de tijd om haar plan beter te onderbouwen.

Het beoogd tracé leidt automobilisten onder meer met een brug dwars door het Natura 2000- en stiltegebied de Rijnstrangen. Arnhem en Nijmegen wordt daarmee fileleed bespaard, de leefbaarheid in de stad zou er beter van worden. De Raad van State heeft echter twijfels over het beoogd tracé, op grond van Europese nauurbeschermingsregels. Het verkeer op de nieuwe snelweg zou mogelijk veel meer stikstof in de natuur terecht laten komen dan is berekend. Het gehanteerd rekenmodel deugt niet, oordeelt het hoogste rechtscollege. Het is een succesje voor de Gelderse natuur- en milieubeweging. Maar ook voor de boze boeren, die al ruim anderhalf jaar de overheid verwijten dat die met twee maten meet als het om stikstofneerslag gaat. Daarom is het goed dat de Raad van State nu één lijn trekt.

De uitspraak is een tegenvaller voor de provincie Gelderland, Arnhem en Nijmegen, maar vooral voor de demissionair minister, die toch beter had kunnen weten. De Raad van State liet anderhalf jaar geleden, in haar roemruchte stikstofvonnis, als eens weten hoe het denkt over gemarchandeer met Europese regels voor de bescherming van de natuur. Dat leidde destijds tot de stikstofcrisis.

De uitspraak roept ook meteen twijfels op over andere asfaltplannen van Van Nieuwenhuizen. Bijvoorbeeld over de omstreden verbreding van de snelweg door Amelisweerd bij Utrecht: ook daarbij is het natuurbelang in het geding. Ook daarbij zet de minister liever vandaag dan morgen de asfalteermachine aan, doof als ze is voor de weerstand die ze heeft geoogst bij gemeenten en provincie.

Het aller merkwaardigste van alle gedoe om de verlengde A15 is wel hoe het natuurbelang hierbij wordt gewogen. Ruim twintig jaar geleden moest, omwille van de natuur, de Betuweroute vooral ondergronds worden aangelegd in het Rijnstrangengebied. Maar dat argument geldt blijkbaar nu niet als het om autoverkeer gaat. Wie kan dat uitleggen in tijden dat de ene onheilstijding over biodiversiteit en kwetsbare natuur de andere opvolgt?

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden