Opinie Onderwijs

Nelleke Noordervliet zet het onderwijs ten onrechte in een kwaad daglicht

Het onderwijs gaat achteruit en schoolbesturen geven veel geld uit aan ‘leuke dingen voor zichzelf’, schreef Trouw-columniste Nelleke Noordervliet. Rector van Het Baarnsch Lyceum Henk van Ommen dient haar van repliek.

Nelleke Noordervliet (Opinie, 16 november) maakt een weinig journalistieke analyse van het onderwijs. Haar column hangt aan elkaar van niet onderbouwde, deels populistische frames.

Zo stelt ze dat het onderwijs de afgelopen dertig jaar ‘wel degelijk minder is geworden’. Bedoelt ze dan rekenen en taal, burgerschap, of persoonsvorming? Feit is dat de examenresultaten de laatste twintig jaar licht gedaald zijn, en Nederland enigszins zakt op de wereldwijde Pisa-ranking, die onder 15-jarigen lezen, science en wiskunde meet.

Nationale suicidepercentages

Anderzijds krijgt nu ruim 45 procent van de leerlingen een havo/vwo-advies, ondanks alle extra taken die het basisonderwijs op het bordje heeft gekregen. In de Europese Pisa-ranking A staan we op de lijst van Europese landen standaard in de topvijf, terwijl de overheid hier beduidend minder investeert dan bijvoorbeeld de Finse. En bedenk dat Pisa zich bezint op hoe onderwijskwaliteit gemeten moet worden. In een aantal Aziatische landen scoren studenten beter op de cognitieve kant, maar kijk ook naar nationale suicidepercentages onder overwerkte en wanhopige leerlingen. Waarom zijn Nederlandse leerlingen zo gelukkig, en hoeveel waarde hechten we daaraan?

Veel kapitaal ligt op de plank, stelt Noordervliet. In werkelijkheid heeft een zeer beperkt aantal scholen te grote reserves, anderen staan juist onder toezicht vanwege te kleine reserves. Scholen zijn verantwoordelijk voor groot onderhoud, steeds meer besturen hebben de verantwoordelijkheid voor nieuwbouw van gemeentes overgenomen. Daarvoor moet je het nodige geld sparen of gespaard hebben, anders keurt de accountant de jaarrekening af.

Makkelijk scoren

Besturen geven het geld vooral uit aan leuke dingen voor zichzelf, vervolgt Noordervliet. Misschien kan frame-expert Hans de Bruijn dit beoordelen. Besturen liggen als eindverantwoordelijken al onder een vergrootglas en worden nu dus op deze manier geframed. Makkelijk scoren.

Wat ik vooral mis bij Noordervliet: enige oplossingsrichting. Het is aan Rutte. Maar de overheid behandelt de pijler van onze samenleving als een stiefkind, zowel financieel als in termen van aandacht en belang. Daarom staakten wij op 6 november. Maar de bal ligt ook bij onszelf, maatschappij en onderwijs. Wij bepalen met elkaar hoe serieus het onderwijs wordt genomen. Dat heeft te maken met ons zelfbewustzijn. Makkelijke en feitelijke incorrecte frames helpen niet.

Lees ook:

Waarom de prestaties in het Nederlandse onderwijs al jaren dalen

Ook onderwijsbond AOb was eerder dit jaar kritisch. Het oplopende lerarentekort zet de kwaliteit van het onderwijs onder druk en  de prestaties van Nederlandse leerlingen glijden al veel langer af. Hoe komt dat? Niet alles gaat slecht, analyseert Trouw-onderwijsredacteur Amber Dujardin.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden