Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Neem de tijd voor het besluit over Lelystad Airport

Opinie

Trouw

© Hollandse Hoogte / Til & Wijnbergh
Commentaar

Het is volstrekt begrijpelijk dat in de wijde omtrek van Lelystad lokale volksvertegenwoordigers te hoop lopen tegen uitbreiding van de luchthaven in 2019. 

Er is te veel wantrouwen. Vanwege de verwachte geluidsoverlast in de regio, die berekend bleek op een wijze die niet deugde. Maar ook vanwege de angst dat áls er afspraken worden gemaakt, die vervolgens niet worden nagekomen.

Lees verder na de advertentie

Die angst is niet ongegrond. Gemeenten rond Schiphol voelen zich al decennialang stelselmatig geplaatst voor voldongen feiten: snelle groei, aanvliegroutes die uitgebreider worden benut dan voorgespiegeld, reëel ervaren geluidsoverlast die wordt gebagatelliseerd met bureaucratische rekenmethoden. Nu de capaciteit van Schiphol haar plafond bereikt en als oplossing is gekozen voor overplaatsing van vluchten naar Lelystad, vrezen omwonenden daarvan vergelijkbare voldongen feiten.

Economische voordelen

Natuurlijk biedt de luchtvaart economische voordelen. In de globale netwerkeconomie zorgt de sterke positie van Schiphol mede voor de goede positie van Nederland in dat netwerk, met bedrijfsvestigingen en efficiënte im- en export van goederen als gevolg. Direct en indirect biedt de luchthaven veel werkgelegenheid, iets dat eveneens voor Lelystad kan gaan gelden. En ook burgers uit de rest van Nederland profiteren.

Gemeenten rond Schiphol voelen zich al decennialang stelselmatig geplaatst voor voldongen feiten

Want uiteindelijk veroorzaken burgers en bedrijven de groei van het vliegverkeer. Vakanties, zakenreizen, het transport van producten die zij kopen of verkopen: het zijn allemaal oorzaken van het opstijgen van steeds meer toestellen. De zeer noodzakelijke belasting op brandstof en uitstoot kan helpen de groei te temperen, evenals het bevorderen van milieuvriendelijker vormen van transport over water of rails. Maar daarmee is de groei voorlopig nog niet ten einde.

Grootste zorgvuldigheid

Het faciliteren van die hopelijk steeds beperktere groei moet met de grootste zorgvuldigheid gebeuren. En daar schortte het tot nu toe ook bij Lelystad aan. Het goed berekenen van de geluidsoverlast moet transparant gebeuren en met voldoende tijd voor het meenemen en verwerken van de bezwaren die ongetwijfeld gaan komen. Ook moet het overvolle luchtruim – gedeeld met militaire vliegtuigen en routes naar Schiphol – eerst opnieuw zijn ingedeeld, zodat toestellen korter laag hoeven te vliegen en minder overlast veroorzaken.

Het lokale verzet komt ook van partijen die in Den Haag de regering vormen. De ChristenUnie en D66 lijken al bezig hun conclusies te trekken, maar ook CDA en VVD zouden hieruit lering moeten trekken. De overloop naar Lelystad is een besluit voor de langere termijn dat veel mensen treft, en verdient geen valse start door overhaaste besluitvorming.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Lees meer commentaren in ons dossier.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Gemeenten rond Schiphol voelen zich al decennialang stelselmatig geplaatst voor voldongen feiten