Opinie Toerisme

Nederland Fietsland heeft nog een wereld te winnen

Nederland kan meer doen om aantrekkelijk te worden als bestemming voor fietstoeristen, aldus voorzitter Stichting Landelijk Fietsplatform Paulus Jansen.

In het buitenland gaan we onszelf niet langer Holland noemen, maar The Netherlands. Omdat er meer is dan tulpen, klompen en molens. Onze destination marketing bestrijkt voortaan het hele land, niet alleen de toeristische hotspots in het westen des lands. Want die bestemmingen hebben geen marketing meer nodig. Toerisme is een constante groeimarkt, dus we willen dat meer toeristen ons hele land bezoeken. Dat noemen we spreiding en dat bereik je het beste door ons land zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor fietsers.

Fietstoerisme is duurzaam toerisme. En daar heeft Nederland Fietsland nog een wereld te winnen. We hebben een goede fietsinfrastructuur, maar de meeste kilometers zijn vooral neergelegd voor de utilitaire fietser, voor het woon-werkverkeer. Landen als Denemarken en Zwitserland weten zich beter te positioneren als toeristische fietsbestemming dan Nederland. Geen wonder dat de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur onlangs heeft geadviseerd dat er een coördinerende minister moet komen om duurzaam toerisme in ons land te stimuleren. Want nu promoten de provincies alleen zichzelf en daarmee leg je het af in internationaal verband.

Zo plat als een dubbeltje

Waarom is Nederland (potentieel) zo’n aantrekkelijk fietsland voor buitenlandse toeristen? Allereerst omdat we zo plat zijn als een dubbeltje. Met name voor ouderen en gezinnen met jonge kinderen is ons vlakke land ­ideaal. Wat ook zeer aantrekkelijk is: het vele water. Onze rivieren en kanalen, de Noordzee, het IJsselmeer, de Waddeneilanden: ze vormen de natuurlijke ruggegraat voor een fietstocht. En natuurlijk de vele dorpjes en steden die je onderweg tegenkomt, met historisch erfgoed, musea en voldoende horeca.

Maar het gaat niet alleen om promotie, het gaat ook over het waarmaken van de belofte dat Nederland een prachtig fietsland is. Daar beginnen we last te krijgen van de wet van de remmende voorsprong. De kwaliteit van ons recreatieve fietsnetwerk is steeds minder toegerust om de toenemende diversiteit van fietsers en de daarmee samenhangende snelheidsverschillen te accommoderen. Een groot deel bestaat uit niet-vrijliggende fietspaden. Daarenboven hebben we veel infrastructuur die vrijwel uitsluitend is ingericht voor de automobilist als hoofdgebruiker. En als er een autoweg of spoorlijn is aangelegd of verbreed, sneuvelt er vrijwel altijd een aantal dwarsverbindingen voor de fietser. Zelfs de hoofdstructuur van ons toeristisch fietsnetwerk, de lange-afstandsfietsroutes, bestaat voor een groot deel uit wegen met meerijdend auto- en ander gemotoriseerd verkeer.

Als we het duurzaam toerisme willen vergroten moeten we de kwaliteit van het recreatieve fietsnetwerk vergroten, en daarbij durven te kiezen. Dus meer vrijliggende fietspaden aanleggen of bepaalde wegen die onderdeel zijn van het knooppuntennetwerk als 30 km-wegen inrichten. Bijvoorbeeld door een wegdek van rood asfalt met een breedte die voorkomt dat er ruimte is om met te hoge snelheid in te halen. Of door op strategische plekken een knip te maken voor doorgaand autoverkeer. De schaarse plekken in Nederland waar gemeenten met visie een deel van een dijk autovrij gemaakt hebben, zijn niet voor niets populair bij de fietser.

Geen autootje pesten

Dit is geen autootje pesten. In veel steden is het aandeel fiets inmiddels zo’n 50 procent van het aantal verplaatsingen. Daar is al volop discussie over het verschuiven van het aantal meters asfalt van auto naar fiets. Het ligt voor de hand ook op toeristische fietsroutes de inrichting aan te pakken. Die routes kunnen trouwens ook bijdragen aan een groei van het fietsaandeel in woon-werkverkeer. De meeste mensen prefereren een rustige, aantrekkelijke, vrijliggende fietsroute naar school of werk in plaats van een pad naast een drukke provinciale weg. Nederland topdestinatie voor fietsers is een mooi Nederland voor iedereen.

Lees ook

De leasefiets van de zaak komt eraan

Het grootste Nederlandse rijwielbedrijf gaat zakelijke leasefietsen aanbieden, met bijtelling voor privégebruik.

(Bijna) heel Nederland pakt de geelblauwe ov-fiets

De ov-fiets blijft explosief groeien, naar schatting naar 5 miljoen ritten in heel 2019. Een slim fietsslot moet het gebruik van het geelblauwe rijwiel nog makkelijker maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden