Het antwoordMonic Slingerland
Moet het centraal eindexamen dit jaar doorgaan? Het onderwijsveld is diep verdeeld
Animo
Zijn we vergeten hoe het vorig jaar uitpakte? Van het blokken in de aanloop tot de feestelijke diploma-uitreiking: belangrijke momenten, maar niet vorig jaar. Daar komt bij dat de examenkandidaten dit schooljaar vrijwel zonder onderbreking lessen op school kregen. Als examenklas-mentor merk ik dat door de onzekerheid de animo voor het eindexamen bij de leerlingen wegebt
Walter Oussoren, docent Nederlands Alphen aan den Rijn
Eigen toets
Het organiseren van centrale eindexamens kost veel tijd. Begin april stopt op veel scholen het normale lesgeven. Daarom kunnen scholen beter zelf in juni eindtoetsen organiseren. De tijd die ze daarmee winnen, kan besteed worden aan bijspijkeren van vaardigheden als onderzoeken, samenwerken en presenteren. Misschien zullen sommige scholen te ruimhartig blijken. Toch is dat beter dan veel leerlingen zogenaamd terecht laten slagen.
Roland van Loosbroek, docent filosofie Utrecht
Werkhouding
Wel of geen eindexamen is volgens mij het probleem niet. Ik denk dat we moeten kijken naar de vervolgopleiding. Dan tellen niet alleen de achterstanden, maar ook de werkhouding. Juist daarin zie ik als docent grote verschillen. Ik zie leerlingen die willen leren, die met vragen komen, ook als de lessen online zijn. Helaas is er ook een groep die van de vorige lockdown heeft geleerd: je gaat gewoon over. Gaan zij het wel redden met de vervolgstudie? Of kunnen ze beter een jaar overdoen?
Jan-Willem Hogeweg, docent natuur- en scheikunde Culemborg
Klein verschil
Als docent wiskunde 4-mavo zie ik dat het verschil tussen de cijfers voor het schoolexamen en het centraal examen vrijwel nihil is. Daarom kan voor mijn vak een centraal examen achterwege blijven.
Margriet IJspeert Enschede
Jaartje overslaan
Met het centraal examen houdt de overheid zicht op de kwaliteit van leerlingen en van scholen. Het is een belangrijk ritueel voor leerlingen. In deze crisis, met leerachterstanden en een bedreiging van het welzijn van scholieren, en met de eis van anderhalve meter afstand, is echt fysiek onderwijs onmogelijk.
We doen alles om de leerlingen binnenboord te houden en om ze voor te bereiden op het vervolgonderwijs. Tegen die cruciale doelen valt de meerwaarde van het centraal examen dit jaar weg.
Henk van Ommen, rector Het Baarnsch Lyceum Amersfoort
Voorbereiding
De jongeren die nu voor hun examen staan missen zoveel meer dan alleen school en lesuitval. Alles heeft invloed op hoe zij zich voorbereiden op hun examen. Niet kunnen sporten, niet af kunnen spreken met vrienden. Of het hele examen moet worden afgeblazen weet ik niet. Wel weet ik dat de jongeren het nu moeilijker hebben dan de groep die vorig jaar het diploma kreeg. Die had immers geen jaar gemist.
Ingrid Helmich Barneveld