Opinie

Moet de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug naar 30 kilometer?

Beeld Leo Lanser

Bijna 6 miljoen verkeersboetes zijn er opgelegd in 2017. Ongeveer de helft betrof een afstraffing voor het te hard rijden binnen de bebouwde kom. Meestal ging dat om 5 tot 10 kilometer. Achter het stuur merk je niet heel veel van het verschil.

 Verkeersdeskundigen denken daar anders over. Met de statistieken van de verkeersdoden in de hand, pleit een aantal van hen al jaren voor het standaard invoeren van een maximum van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom. Een kwart van de verkeersdoden viel in 2017 op een weg binnen de bebouwde kom waar 50 km per uur mag worden gereden. Verlaging lijkt dus een logisch voorstel.

Het aantal verkeersdoden is de afgelopen 35 jaar gedaald, van zo’n 3000 in 1972 naar 630 in 2017. Trek die lijn door en je zou over een jaar of dertig op nul kunnen zitten. Dat is ook het streven van de Rai, de vereniging rijwiel- en automobielindustrie. Vandaar ook dat deze branchevereniging voorstander is van 30 kilometer als standaard maximumsnelheid binnen de bebouwde kom.

Nu ligt al 80 procent van de wegen binnen de bebouwde kom in een 30 kilometer-zone. Dat verklaart wellicht meteen een deel van die verkeersboetes. Maar goed. Je zou zeggen dat het landelijk invoeren van die 30 km niet meer is dan een bevestiging van wat al gangbaar is. Waarom dan de weigering van verkeersminister Van Nieuwenhuizen om de landelijke norm daaraan aan te passen?

Afgevlakt

Dat heeft misschien meer met die boetes te maken dan ons lief is. Want automobilisten moeten gedwongen worden om zachter te rijden. Uit zichzelf doen ze het nauwelijks, ondanks de boetes. Dus moeten er drempels komen, paaltjes en andere obstakels. Daartegen maken hulpdiensten terecht bezwaar, het verhindert ook brandweerwagens en ambulances om snel ter plaatse te zijn. Flitspalen zijn dan een betere oplossing, maar die 3 miljoen verkeersboetes laten zien dat het effect daarvan niet erg groot zal zijn.

De automobilist is ongeduldig, mede opgezweept door het navigatiesysteem dat, zoals lezer Evert van Dijken opmerkt (Opinie, 29 maart), uitgaat van de maximumsnelheid.

Overigens is de dalende lijn van het aantal verkeersdoden de laatste paar jaar helaas flink afgevlakt. En ook valt op dat er meer zwaargewonden zijn onder de verkeersslachtoffers en dat er in 2017 voor het eerst meer fietsers dan automobilisten onder de verkeersdoden te betreuren waren. Dat pleit toch weer voor een harde aanpak, voor het opzijschuiven van de bezwaren. Laat de automobilist zich dan maar ongeduldig zitten te verbijten.

Maar de ene stad is de andere niet. Op sommige wegen zijn er veel bakfietsen met kinderen op weg naar school, op andere routes zijn er veel scooters of snelle e-bikes op de rijweg. De risico’s op ongelukken verschillen daardoor nogal. Zoek het zelf uit, zegt minister Van Nieuwenhuizen, tegen de gemeentebesturen. En misschien heeft ze daarmee een punt.

Wat vindt u: moet de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug naar 30 kilometer?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag in de krant.

Monic Slingerland is chef opinie van Trouw. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden. Lees hier ons hele dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden