Beeld trouw

De vragen vanMonic Slingerland

Moet de e-biker verplicht een helm op?

Lekker fietsen met de wind door de haren. Oer-Nederlands. Als het hard waait, ­wapperen de haren nog meer. En ook als de fietser zelf een flinke snelheid heeft. Van dat laatste genieten steeds meer
e-bikers. Voor scholieren kan deze fiets met trap­ondersteuning een alternatief zijn 
voor de bus. Voor ouderen betekent zo’n fiets meer mobiliteit: hoewel de krachten ­afnemen toch buiten in ­beweging ­kunnen zijn en niet voor elk tochtje in de auto hoeven stappen.

Een e-bike kan officieel maximaal 25 kilometer per uur, maar net als brommers zijn ze op te voeren. Een snorfiets kan ook maximaal 25 kilometer per uur, net als de snorscooter. Voor snorfiets of snorscooter is er geen helmplicht. Nog niet, want op aandringen van der Tweede Kamer is het ministerie van infrastructuur en waterstaat met een wetsvoorstel gekomen om ook voor deze 750.000 weggebruikers een helmplicht in te voeren. Dat zou 40 doden per jaar schelen.

Het ministerie heeft als voorbereiding net een peilend onderzoek af­gerond naar de wenselijkheid en de ­mogelijkheid van het invoeren van een helmplicht voor deze weggebruikers. Het rapport is deze maand verschenen. De peiling maakt duidelijk dat velen het oneerlijk vinden dat ­snorfietsers wel een helm op moeten en dat dit voor e-bikers niet geldt. Juist omdat ze even hard kunnen. ­Gelijke monniken, gelijke kappen dus, om maar even in het hoofdgebied te blijven.

In het ziekenhuis belanden vooral veel mountainbikers en racefietsers

Niet alleen zou het een vorm van ­ongelijke behandeling zijn, ook bestaat de vrees dat als de helmplicht wordt ­ingevoerd voor snorfietsers, zij massaal overstappen op de e-bike. Daarmee wordt het verkeer niet veiliger en zal het aantal verkeersdoden en -gewonden onder de fietsers niet afnemen. Daarmee is het denkbaar dat ook voor e-bikers een helmplicht wordt ­ingevoerd, als het ministerie besluit de helm voor snorders verplicht te stellen. Een suggestie is ook om de helmplicht afhankelijk te maken van de maximumsnelheid van een voertuig.

De inzet van dit alles is natuurlijk het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers in aantal terug te brengen. Volgens de statistiek zal dit inderdaad helpen. De statistiek laat echter ook iets anders zien. Onder de fietsers die ondanks een helm toch met hoofdletsel in het ziekenhuis belanden, zijn naar verhouding veel mountainbikers en racefietsers. Niet zoveel mensen die een boodschap doen of even verderop op bezoek gaan. Een van de argumenten tegen de verplichte fietshelm is dan ook dat het fietsers een onterecht gevoel van veiligheid geeft en ze daardoor meer risico gaan nemen.

Tot nu toe is het standpunt in Nederland dat de nadelen van het verplicht stellen van een helm voor fietsers groter is dan de voordelen. Ouderen zouden dan toch liever in de auto stappen dan op de e-bike. Het jaagt mensen ­bovendien op kosten. Het zou beter zijn als fietsers zelf een reële inschatting maken van het risico dat ze lopen en op grond daarvan wel of niet een helm opzetten. Zo gaat het nu ook bij liefhebbers met een racefiets. Het staat of valt met de wijsheid van de fietser: weet de fietser hoe nodig de helm is in zijn of haar geval?

Wat vindt u: moet de fietshelm worden verplicht voor de e-bike?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Monic Slingerland is chef van de opinieredactie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden