OpinieHomodiscriminatie

Minister Slob, verbied die homo-verklaring

Minister Slob moet een stap verdergaan en verklaringen verbieden die zeggen dat homoseksualiteit verkeerd is, vindt Nienke Luijckx, voorzitter van het Laks, belangenbehartiger van leerlingen op het voortgezet onderwijs.

‘Verklaringen die homoseksuele identiteit afwijzen gaan wél te ver’. Met die woorden nam onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie) na veel ophef zijn omstreden uitspraken over identiteitsverklaringen van scholen - waarin homoseksualiteit wordt afgekeurd - terug.

Hoewel Slob met deze uitspraak de schijn wekt dat de verklaringen tegen homoseksualiteit nu zijn verboden, is dat allerminst het geval. Sterker nog: hij stelt dat ‘de verklaringen van religieuze scholen moeten worden aangepast als ze in strijd zijn met een veilig klimaat op school’. Voor het veroordelen van homoseksualiteit geldt per definitie dat dit in strijd is met een veilig klimaat op school. Verklaringen die homoseksualiteit afwijzen dienen dan ook te worden verboden.

Bovendien hebben scholen meer verantwoordelijkheden dan alleen een veilig klimaat te creëren. Een school is ook de plek waar leerlingen zichzelf leren kennen, zich kunnen ontplooien en leren over de wereld om hen heen. Daarbij hoort dus ook dat scholen hun leerlingen via burgerschapsonderwijs de grondwettelijke basisnormen- en waarden meegeven. Dit geldt ook voor alle scholen met een religieuze identiteit.

De minister beroept zich in dit debat op de vrijheid van onderwijs en blijft scholen daarmee de ruimte bieden om homoseksualiteit te veroordelen, of dat nou in een verklaring is of niet. De vrijheid van onderwijs en het grondwettelijke recht op gelijke behandeling kunnen naast elkaar bestaan zonder elkaar te ondermijnen. Doordat Slob echter de vrijheid van onderwijs lijnrecht tegenover het grondwettelijke recht op gelijke behandeling plaatst, maakt de minister niet alleen ruimte voor discriminatie door en in scholen, hij brengt ook de vrijheid van onderwijs in het geding. Wie stelt dat artikel 23 en artikel 1 van onze grondwet elkaar bijten, zegt eigenlijk dat we moeten kiezen.

De opdracht van Slob is dan ook om juist te laten zien hoe ze naast elkaar kunnen bestaan: met alle ruimte voor een eigen visie en levensbeschouwing voor scholen, maar met geen enkele ruimte voor het inleveren op het eerste en belangrijkste grondwetsartikel. Het wetsvoorstel over burgerschapsonderwijs is daar de perfecte kans voor: door concreter vast te leggen dat scholen verplicht zijn de grondwettelijke basisnormen en -waarden aan leerlingen mee te geven, zodat elke leerling in Nederland leert dat ook lhbtiq’ers recht hebben op gelijke behandeling. 

Ik ben dan ook erg blij dat de minister dinsdagavond zei dat hij er écht werk van gaat maken. Hopelijk wordt hierbij niet het belang vergeten om ook van lhbtiq-leerlingen zelf te horen wat uitsluiting en veroordeling met hen doen, vooral op een plek waar ieder kind het recht heeft zichzelf te zijn en zich te ontplooien.

Lees ook:

Het ene grondrecht is het andere niet

Minister Slob vond het makkelijker om moslims aan te spreken op tolerantie voor cartoons, dan refo’s op tolerantie voor homo’s. Dat schuurt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden