Opinie Duurzaamheid

Minder vlees op de menukaart, het kan prima

De consument wil minder vlees eten. Laat de horeca zorgen voor een passend aanbod, aldus Pablo Moleman, manager Food Industry & Foodservice bij ProVeg Nederland.

De consument wil wel minder vlees eten, maar wordt in verleiding gebracht door een ‘vlesogene’ omgeving. De horeca heeft de juiste kaarten in handen om hier iets aan te doen.

Nooit eerder stond minder vlees eten zo in de aandacht als dit jaar. Supermarkten rapporteren ongekend hoge groei voor vleesvervangers en een daling in de vleesverkoop. Een ruime meerderheid van de Nederlanders mag zich tegenwoordig ‘flexitariër’ noemen. En begin dit jaar gaf een op de drie ondervraagden in een groot consumentenonderzoek aan dat ze in 2018 minder vlees zijn gaan eten.

En dan meldt de Wageningen Universiteit opeens dat de Nederlandse vleesconsumptie in 2018 is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.

Nu moeten we oppassen hieraan al te snelle conclusies te verbinden. Het gaat om een bescheiden toename van ongeveer vier hamburgers per persoon per jaar. Toch is dit niet de scherpe daling die we zouden verwachten met alle maatschappelijke aandacht, de explosie aan initiatieven en alternatieven, en het zelfverklaarde goede gedrag van consumenten. De harde cijfers kloppen niet met ons collectieve zelfbeeld als vleesminderend volk.

Een verklaring voor deze ‘vleesparadox’ zou bij de horeca kunnen liggen. Tegenover de dalende vleesverkoop in de supermarkt staat een toename aan horeca-uitgaven, en ook in plantaardig aanbod loopt de horeca ver achter bij de supermarkt. We leven daardoor buiten de deur allemaal nog in een ‘vlesogene’ omgeving, die ons het beeld opdringt dat veel vlees de norm is. Vlees is alomtegenwoordig in restaurants, op het station, in bedrijfs- en schoolkantines en op netwerkborrels. Bestel je een vleesgerecht in een gemiddeld restaurant, dan krijg je in één klap 40 procent van de maximale hoeveelheid vlees op je bord, die het Voedingscentrum aanbeveelt per week. De horeca heeft dus een grote rol te spelen om de vleesvermindering te ondersteunen, die verder gaat dan alleen het aanbieden van een paar vegetarische opties.

Duurzaam prijsbeleid

Dat het anders kan, bewijzen steeds meer initiatieven. De organisatie Greendish liet zien zien dat klanten met kleinere vleesporties net zo tevreden zijn, en dat er bij minder vlees en meer groenten op het bord ook minder eten wordt weggegooid. De Universiteit Leiden voert in haar kantines een duurzaam prijsbeleid: vleesgerechten zijn duurder dan vegetarische, en aanbiedingen altijd plantaardig. De bedrijfskantine van Accenture zet veganistische gerechten op het dagmenu, maakte de saladebar en soepen vleesvrij en serveert standaard ei-vrije mayonaise.

Dwang is niet nodig. Een aantal gemeenten en instellingen maakte onlangs van vegetarisch of vegan voedsel de standaard bij borrels en recepties.

De keuzevrijheid is hierbij nooit in het geding: wie vlees wil hoeft dat – onder het mom ‘carnivoor, geef het door’ – alleen maar even te melden, zoals op de meeste werkplekken nog steeds de vegetariërs moeten doen. Het resultaat: een ruime meerderheid van de medewerkers eet vegetarisch.

Meer bestellingen

De horecabeurs Gastvrij Rotterdam zette onlangs met het Vegan Taste Lab als eerste een volledig plantaardig paviljoen neer. Daar leerden horeca-ondernemers hoe zij vegetarische keuzes met kleine aanpassingen veel aantrekkelijker kunnen maken voor hun klanten. Staan de vleesloze hoofdgerechten op het hoofdmenu, in plaats van onder een apart kopje ‘vegetarisch’, dan leidt dit al tot 56 procent meer bestellingen.

De horecasector heeft niets te vrezen bij minder vlees. De plantaardige keuken heeft veel te bieden, is vaak zelfs kostenbesparend, en klanten willen het. Ze kunnen het echter niet alleen. De horeca is aan zet.

Lees ook:

Cappuccino zonder melk - een gids door de wereld van haver, soja en amandel

Help je het milieu als je haver- of sojadrink in je koffie neemt? En is het beter voor je gezondheid? Veel koffiedrinkers zijn erdoor in verwarring. Haverdrinker Ally Smid zoekt het uit. 

McDonald’s doet marktonderzoek met plantaardige hamburger

Hamburgergigant McDonald’s gaat een plantaardige hamburger serveren als test. Het bedrijf maakte donderdag bekend dat de ‘PLT-burger’ – plant, sla en tomaat (plant, lettuce, tomato) – vanaf eind september 12 weken lang in 28 restaurants zal worden verkocht in de Canadese provincie Ontario.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden