COMMENTAAR

Met KLM zijn dermate grote belangen gediend, dat begrip voor het kabinet op zijn plaats is

Beeld AFP

Mocht het inderdaad waar zijn dat de Franse regering niets wist van de plannen van het Nederlandse kabinet om een betekenisvol belang te verwerven in de holding van Air France-KLM, dan is dat geen goed teken – en een teken aan de wand tegelijk. Het doet het ergste vrezen voor deze luchtvaartfusie.

Aan het kabinetsbesluit zitten meerdere kanten. Het is op z’n zachtst gezegd opvallend dat een rechts kabinet de neoliberale principes opzij zet en plots, of toch in elk geval in deze casus, voorstander van een actieve industriepolitiek lijkt. De Fransen krijgen te maken met een collega-regering, die bereid is op meer traditioneel Franse wijze te kijken naar bedrijven en niet schroomt het nationale belang voorop te stellen. Daar staat een aantal dingen tegenover. Hoe zeker weet het kabinet dat het nationaal belang alleen op deze wijze te dienen viel? Hoe zeker is het dat het Franse belang allesoverheersend zou worden en dat de KLM en daarmee Schiphol op het tweede plan zouden komen? Twijfel wordt ook gevoed door dat rare en primitieve gevoel van nationalisme dat Nederlanders bekruipt als het om de nationale luchtvaartmaatschappij gaat.

In ieder geval neemt minister Wopke Hoekstra van financiën bij zijn volle verstand het risico dat de holding van Air France-KLM en daarmee de twee afzonderlijke vliegmaatschappijen uiterst moeilijk bestuurbaar wordt. In het bestuur van de holding zitten straks drie partijen, de Franse staat, de Nederlandse staat en het samenwerkingsverband van Delta Airlines en China Eastern, die grosso modo ieder een even groot belang hebben in de maatschappij. Drie partijen met lang niet altijd parallelle belangen. Hoe daarmee om moet worden gegaan is een grote vraag.

Er zijn grote bezwaren te maken tegen de door het kabinet gezette stap. Of dat ook moet betekenen dat de stap moet worden afgewezen, is aanzienlijk moeilijker te bepalen. De (in Nederlandse ogen) crisis in de afgelopen weken, zich concentrerend op de vragen of KLM-topman Pieter Elbers aan kon blijven en of de Canadese topman van Air France-KLM Ben Smith niet de KLM-belangen negeerde om tot een veel efficiënter bedrijf te komen, is kennelijk vele malen heftiger geweest dan in de afgelopen weken in de openbaarheid kwam.

Of er nu alternatieven zijn of niet, met het voortbestaan van de KLM zijn dermate grote belangen gediend dat begrip voor de stap van het kabinet op zijn plaats is. Niet alleen de werkgelegenheid bij de KLM zelf, maar ook de banen op Schiphol en bij toeleverende bedrijven dienen elke Nederlandse regering een grote zorg te zijn. Een aarzelend uitgesproken steunbetuiging is daarom op zijn plaats.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden