Brief van de hoofdredacteurCees van der Laan

Met de riemen vast wachtte ik op kritiek van de lezers, maar het viel mee

Met de riemen vast zat ik vanaf zaterdag klaar om de kritiek van onze lezers te ontvangen op ons nieuwe zaterdagmagazine Tijdgeest. Want, zo realiseerde ik me, ondanks de inzet van de nieuwe redactie onder leiding van chef Wybo Algra en art-director Danusia Schenke, kritiek is altijd mogelijk. Er zijn vast lezers die verslingerd zijn aan Letter&Geest en erg moeten wennen aan de nieuwe formule van Tijdgeest. Of lezers die de menselijke verhalen uit Tijd missen, die overigens ook weer hun weg hebben gevonden in het nieuwe magazine.

Zaterdag passeerde, de zondag kwam… de maandag volgde. Slechts een handjevol reacties. Twitter verwaarloosbaar.

Gisteren belde ik Monic Slingerland, chef van de opinieredactie, en Wybo Algra. Hoeveel reacties zijn er nu van lezers binnengekomen? Afgerond naar boven tegen de dertig reacties op het concept van het magazine, en daarnaast veel inhoudelijke reacties op de verhalen zelf.

Is dat veel of weinig? Dat laat ik aan de lezer over. Zelf vind ik het meevallen, ik deed mijn riemen dus wat losser. De introductie van een nieuw magazine is spannend en stressvol, reacties van lezers zijn zeer belangrijk.

‘Tijdgeest is anders en toch weer niet’

Lezer Henk Vermaat schrijft: ‘Oef! Wat was ik begin van de zomer kritisch over het nulnummer van Tijdgeest.... Ik vreesde dat het geliefde Letter&Geest opgeofferd zou worden voor een uitgeklede opvolger... Tijdgeest is anders en toch weer niet. De opzet en vormgeving zijn misschien anders, het DNA is hetzelfde, de samenhang beter! Complimenten.’

Voor lezer G.C.B. Mientjes was het magazine een tegenvaller: ‘Langs deze weg wil ik mijn teleurstelling uitspreken over de nieuwe bijlage Tijdgeest. Het is meer een literaire bijlage geworden. Nauwelijks of geen filosofie, sociologie, theologie, terwijl er in de samenleving grote vraagstukken zijn waaraan wetenschappers op dit gebied een bijdrage kunnen leveren. Ik overweeg mijn lidmaatschap op te zeggen.’

Veel meer reacties waren er op het persoonlijke essay van Marijke de Vries over haar vertrek uit Nieuw-Amsterdam (Drenthe) en de nostalgie vanuit de grote stad naar haar geboortestreek. Zij raakte een gevoelige snaar bij lezers, die haar nostalgie goed aanvoelden. Ook werd er gereageerd op de nieuwe vormgeving en plek van Beatrijs Ritsema’s rubriek Moderne Manieren. Niet meer op haar vaste plek achterin de bijlage, zoals voorheen in Tijd. Slechts twee vragen in plaats van de gebruikelijke drie en geen foto meer van deze populaire etiquette-specialist. Dat is wennen, ook voor mij.

Andere lezers vonden in het algemeen de vormgeving hier en daar wat druk of minder goed gedrukt qua kleuren.

Startpunt voor aanpassingen en verbeteringen

Zo’n eerste keer dat een krant of bijlage in nieuwe vormgeving bij u op de deurmat ligt, vormt ook weer het startpunt voor aanpassingen en verbeteringen. Eerst werk je naar de lancering toe, vervolgens ga je inhoud en vormgeving verfijnen. We letten daarbij scherp op de reacties van onze ­lezers. Ervaringen, tips, aan- en opmerkingen worden genoteerd en dienen weer als inspiratie voor eventuele aanpassingen.

Inmiddels heb ik zelf de nodige ervaring met vernieuwingen: in het begin is het even wennen, daarna lijkt het alsof het altijd zo is geweest.

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden