null

OpinieSpoorlijnen

Met de Lelylijn ben je zo in Hamburg. Dat biedt economische kansen

Beschouw het noorden niet langer als een uithoek van Nederland, maar als een brug naar Bremen en Hamburg, stelt de Groningse burgemeester Koen Schuiling, mede namens senator Michael Westhagemann (Hamburg) en senator Kristina Vogt (Bremen). Een investering in de Lelylijn zal zich dan zeker terugbetalen.

Treinverbindingen doen meer dan mensen en goederen vervoeren. Ze stimuleren economische samenwerking, ontwikkeling van kennis en innovatie en culturele uitwisseling. De Lelylijn zal zichzelf makkelijk terugverdienen en Nederland een economische impuls geven. Dat is ook in het voordeel van onze oosterburen, want hoewel er niets boven Groningen gaat, eindigt de wereld er niet.

Vaak kijken we in Nederland niet verder dan onze eigen grenzen, met het noorden als periferie. Als we uitzoomen zien we dat het noorden de brug kan zijn tussen de Randstad en de grote economische motoren van Noord-Duitsland, Bremen en Hamburg, steden van Europees belang. Zij zien letterlijk aanknopingspunten in de plannen voor de Lelylijn.

Samenwerking tussen Hanzesteden

Groningen en de Noord-Duitse steden hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Van oudsher zijn de handelsrelaties tussen de Hanzesteden sterk. Tegenwoordig werken Hamburg, Bremen en Groningen op veel terreinen nauw samen aan de groene economie van de toekomst. We durven over de grens heen te denken. Net als Noord-Duitsland focust Noord-Nederland zich namelijk op een waterstofeconomie om te kunnen voldoen aan de afspraken uit het Klimaatakkoord van Parijs.

Noord-Nederland, Nedersaksen, Bremen en Hamburg zijn de waterstofkoplopers van Noord-Europa en werken daar ook samen aan. Zowel aan Nederlandse als Duitse kant van de grens wordt daarbij ook geprofiteerd van de aanwezige havens: de Hamburg Green Energy Hub, Bremenports en Groningen Seaports. Hamburg, Bremen, Amsterdam en Groningen zijn bovendien kennisclusters van Europees belang.

De komende jaren wordt al gewerkt aan een betere spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Deze Wunderline is de eerste stap op weg naar een hoogwaardige spoorverbinding tussen de Randstad en Noord-Duitsland. Een andere schakel die ontbreekt is de Lelylijn, de nieuwe spoorlijn door Flevoland en Friesland naar Groningen, onderdeel van het ‘Deltaplan voor het noorden’ dat in opdracht van de Tweede Kamer is ontwikkeld.

Nijpend woningtekort

Met dit plan slaan de provincies en grootste steden in Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland de handen ineen. Het noorden biedt aan bij te dragen aan het oplossen van het nijpende woningtekort, door 220.000 extra woningen te bouwen bovenop de 100.000 die al gepland zijn. Dit is echter alleen mogelijk als het Rijk flink investeert in de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en verbetering van het bestaande spoor.

Met nieuw en beter spoor kunnen we de economische kernregio’s van Nederland verbinden, de druk op de Randstad verlichten en de economische potentie van heel Nederland en de Noord-Duitse steden een grote impuls geven. Dat is broodnodig als we met elkaar de gevolgen van de coronacrisis te boven willen komen. De Lelylijn opent ook deuren verder naar het noorden. De reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen wordt de komende jaren fors verkort met de nieuwe Fehmarnbelttunnel, wat de waarde van de Lelylijn op de lange termijn extra vergroot.

Jaar van het spoor

De investering van 9,5 miljard euro in het Deltaplan wordt ruimschoots terugverdiend: als de economische potentie van noordelijk Nederland volledig wordt benut, groeit de noordelijke economie met zo’n 24 miljard euro per jaar. In Europa is 2021 het ‘jaar van het spoor’ en in Nederland wordt binnenkort een nieuw kabinet geformeerd. Hét moment om werk te maken van het Deltaplan én dee Lelylijn is nu.

Stap voor stap, verbinding voor verbinding, kunnen we de belangrijkste Noord-Europese kenniseconomieën met elkaar verbinden. We moeten deze gelegenheid aangrijpen. Groningen, Hamburg en Bremen hopen op de komst van de Lelylijn en de aansluiting van Groningen op het noorden.

Lees ook:

Noordelijke provincies willen iets doen tegen landelijk woningtekort

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen, dat is de oplossing voor de wooncrisis, vindt het kabinet. De noordelijke provincies willen dat wel, maar dan moet Den Haag de portemonnee trekken voor snellere treinverbindingen, vinden de bestuurders.

Er dreigt een politieke strijd te ontstaan over het ‘Wopke-Wiebesfonds’

Een ‘Nationaal groeifonds’ moet de economie er bovenop helpen. Maar over de besteding van het geld dreigt nu al een politiek gevecht.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden